اخبار یک

۵ کشور مقصد سه چهارم صادرات ایران در بهار امسال بودند

بانک برتر، اخیرا مهدی میراشرفی، رئیس ‌کل گمرک اعلام کرده است، در گزارش‌های رسمی گمرک جمهوری اسلامی تعداد کشورهایی که از ایران کالا به آنها صادر می‌شود از ۱۵۰ کشور بیشتر است اما مقصد حدود سه چهارم کالاهای صادراتی کشورهای چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان هستند.
حجم تجارت خارجی ایران در بهار امسال ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده و نسبت به ‌مدت مشابه سال گذشته هفت میلیارد دلار افزایش داشته است.
بهار سال گذشته به دلیل محدودیت‌های شدید کرونایی، بسته شدن و قرنطینه برخی کشورها تجارت خارجی اغلب کشورها از جمله ایران با اختلال‌های شدیدی روبرو شد و افزایش حجم مبادلات در سه ماه نخست امسال می‌تواند به طور عمده ناشی از کاهش محدودیت‌ها باشد.
ایران در سه ماه اول امسال کالاهایی به ارزش ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادر و به میزان ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کالا وارد کرده است.
در خصوص مقایسه امارهای تجارت خارجی با دوره سه ماه نخست سال ۱۳۹۹ بایستی به چند نکته دقت کرد، اول انکه، مقایسه صحیح و منطقی عملکرد تجارت خارجی بایستی با دور مشابه سال ۱۳۹۸ انجام شود و معیار سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹ به دلیل تشدید شرایط کرونایی و بسته شدن بسیاری از مرزها نمیتواند از انسجام کافی برخوردار باشد. در واقع افزایش ۶۷ درصد تجارت خارجی سال ۱۴۰۰ نسبت به سه ماه نخست سال کرونایی ۱۳۹۹ در مقایسه با عملکرد کشورهای دیگر نکته قابل توجهی محسوب نمیشود.
بر اساس اعلام رسمی رئیس کل گمرک ایران و معاون وزیر اقتصاد، تراز تجاری در سه ماهه نخست سال جاری به میزان ۵۰۰ میلیون دلار مثبت شده است، در این بین بایستی به چند نکته توجه داشت، اول اینکه بخش مهمی از واردات ایران در سنوات اخیر به کالاهای اساسی اختصاص یافته است و افت واردات کالاهای اساسی که بخشی از آثار ان در کمبود یا گرانی اقلامی مثل لبنیات و روغن دیده میشود محسوس است. همچنین مثبت شدن تراز تجاری از جهت رشد صادرات میتواند حائز اهمیت باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا