سیاسی

آغاز شلیک موشک های کره شمالی به اوکراین

امریکا می گوید کره شمالی ارسال محموله های تسلیحاتی خود را برای روسیه به وسیله کشتی های “شبح” ادامه می دهد. منظور از کشتی های شبح، کشتی هایی است که به صورت ناشناس و با خاموش کردن سامانه های ماهواره ای راهبری، حرکت می کنند تا شناسایی نشوند.کاخ سفید اعلام کرد: روسیه با موشک های کره شمالی اوکراین را هدف قرار داد.
به گزارش عصرایران به نقل از رسانه های امریکایی، کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد کره شمالی اخیراً بر اساس اطلاعات اطلاعاتی که از طبقه بندی خارج شده ، موشک های بالستیک و پرتابگرهایی را برای استفاده در جنگ علیه اوکراین به روسیه ارسال کرده است.
تاکنون دولت های کره شمالی و روسیه هیچ کدام معامله موشک و تسلیحات را تایید نکرده اند.
دیدار سران کره شمالی و روسیه در پایگاه فضایی واستوچنی (شرق روسیه) و بازدید از بخش های مختلف این پایگاه – شهریور ۱۴۰۲

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا  این موضوع را “تشدید بزرگ و نگران‌کننده” توصیف کرد و گفت امریکا تحریم‌های بیشتری را علیه کسانی که این معاملات تسلیحاتی را تسهیل می‌کنند اعمال خواهد کرد.وی ادامه داد که کشورش این تحول را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد.
کاخ سفید به این موضوع اشاره نکرد که کره شمالی چه نوع موشک هایی را به مسکو ارسال کرده است اما جان کربی گفت برد آنها حدود ۹۰۰ کیلومتر است.او تصویری را منتشر کرد که به نظر می رسد موشک های بالستیک کوتاه برد KN-23 و KN-23 را نشان می دهد.
“میخائیلو پودولیاک” مشاور رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه گفت روسیه برای اولین بار از زمان آغاز جنگ، اوکراین را با موشک‌هایی که از کره شمالی تامین کرده، بمباران کرد.
کره شمالی از زمانی که اولین آزمایش بمب اتمی خود را در سال ۲۰۰۶ انجام داد، تحت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل قرار گرفت.

روسیه و کره شمالی قبلا امضای هرگونه قرارداد تسلیحاتی را تکذیب کرده بودند اما سال گذشته متعهد شدند روابط نظامی میان خود را تقویت کنند.
روسیه از اسفند ۱۴۰۰ جنگ علیه اوکراین را آغاز کرد و این جنگ همچنان ادامه دارد. روسیه در این جنگ، ۴ منطقه شرق اوکراین را اشغال و به خاک خود اضافه کرد.
قبل از این منابع امریکایی گفته بودند روسیه به دنبال خرید موشک و دیگر تسلیحات از کره شمالی برای استفاده در جنگ علیه اوکراین است.
خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در پایان ماه گذشته میلادی هم فاش کرد کره شمالی از طریق دریا، به ارسال محموله های تسلیحاتی به روسیه ادامه می دهد. کاخ سفید می گوید روسیه این تسلیحات را برای جنگ در اوکراین استفاده می کند.
امریکا می گوید کره شمالی ارسال محموله های تسلیحاتی خود را برای روسیه به وسیله کشتی های “شبح” ادامه می دهد. منظور از کشتی های شبح، کشتی هایی است که به صورت ناشناس و با خاموش کردن سامانه های ماهواره ای راهبری، حرکت می کنند تا شناسایی نشوند.
دیدار سران کره شمالی و روسیه در پایگاه فضایی واستوچنی (شرق روسیه) و بازدید از بخش های مختلف این پایگاه – شهریور ۱۴۰۲

کارشناسان بلومبرگ می گویند این محموله های سلاح، باعث افزایش درگیری ها در جنگ اوکراین می شوند. همزمان به اقتصاد شکست خورده کره شمالی هم کمک می کنند. محموله های سلاح میان بنادر ناجین کره شمالی و دونای روسیه منتقل می شوند. فاصله این دو بندر ۱۸۰ کیلومتر است.
کاخ سفید در ۱۳ اکتبر گذشته گفت کره مشالی بیش از یک هزار کانتینر تجهیزات نظامی و مهمات به روسیه تحویل داد. این تجهیزات و مهمات در اوکراین استفاده خواهند شد.
قبل از این یعنی در شهریور گذشته، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در نخستین سفر خارجی بعد از ۴ سال ، به روسیه سفر و با ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه دیدار کرد.
کره شمالی بمب اتمی و موشک های دوربرد دارد. بخش موشکی کره شمالی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا