جهانمهم ترین اخبار

نقطه درخشان اقتصاد چین کجاست؟

صادرات و واردات چین در ماه آوریل پس از انقباض در ماه قبل به رشد بازگشته که نشان‌دهنده بهبود تقاضا در داخل و خارج از کشور چین است.

به گزارش بانک برتر به نقل از ایبنا، داده‌ها حاکی از آن است که اقدامات حمایتی از سیاست‌ها در چند ماه گذشته در حال افزایش است و به تثبیت اعتماد شکننده سرمایه‌گذار و مصرف‌کننده کمک می‌کند.

صادرات از چین در ماه گذشته ۱.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد که مطابق با افزایش پیش‌بینی شده در نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان بود. آن‌ها در ماه مارس ۷.۵ درصد کاهش یافتند که اولین انقباض از نوامبر بود. واردات در ماه آوریل ۸.۴ درصد افزایش یافت که از رشد ۴.۸ درصدی انتظار می‌رفت و کاهش ۱.۹ درصدی در ماه مارس را معکوس کرد.

صادرات نقطه درخشان اقتصاد چین در سال جاری بوده است. ژانگ ژیوئی، اقتصاددان ارشد اظهار کرد که تقاضای داخلی ضعیف منجر به فشار تورمی شد که رقابت‌پذیری صادراتی چین را افزایش می‌دهد.

اقتصاد چین در سه ماهه اول سریع‌تر از حد انتظار رشد کرد، اگرچه داده‌های مربوط به صادرات، تورم مصرف‌کننده، قیمت‌های تولیدکننده و وام‌دهی بانکی در ماه مارس نشان داد که این حرکت ممکن است دوباره در حال تزلزل باشد. بحران طولانی املاک نیز نشانه‌های کمی از کاهش را نشان می‌دهد و درخواست‌ها برای محرک‌های بیشتر سیاستی را تحریک می‌کند. واردات و صادرات در سه ماهه اول، ۱.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

مجموعه‌ای از داده‌های اقتصادی پیش‌بینی شده در دوره ژانویه تا فوریه و نظرسنجی صاحبان کارخانه در ماه مارس نشان می‌دهد که اقتصاد شماره دو جهان موفق شده است برخی از چالش‌های اولیه را با موفقیت پشت سر بگذارد و به مقامات زمان بیشتری برای افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران شکننده و احیای رشد اختصاص دهد. چین هدف رشد اقتصادی را برای سال ۲۰۲۴ حدود ۵ درصد تعیین کرده است که بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که رسیدن به آن بدون محرک‌های بیشتر با چالش خواهد شد.

صادرکنندگان چینی در بیشتر سال گذشته دوران سختی را پشت سر گذاشتند، زیرا افزایش نرخ بهره بر تقاضای خارج از کشور تأثیر گذاشته بود. با توجه به اینکه فدرال رزرو و سایر کشور‌های توسعه یافته هیچ اضطراری برای کاهش هزینه‌های استقراض نشان نمی‌دهند.

بر اساس گزارش رویترز، مازاد تجاری چین در مقایسه با پیش‌بینی ۷۷.۵۰ میلیارد دلار در نظرسنجی و ۵۸.۵۵ میلیارد دلار در ماه مارس به ۷۲.۳۵ میلیارد دلار افزایش یافت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا