اخبار یکنفت و انرژی

صادرات نفت روسیه به بالاترین رکورد امسال رسید

صادرات نفت دریابرد روسیه در هفته پایانی مارس، به بالاترین رکورد سال ۲۰۲۴ صعود کرد.

به گزارش بانک برتر به نقل از ایبنا، بهبود صادرات نفت روسیه در هفته گذشته در پی کاهش وزش باد‌های شدیدی روی داد که در هفته‌های اخیر، مانع بارگیری در بندر اصلی این کشور در اقیانوس آرام شده بودند. در حالی که توفان‌های اخیر، همچنان بر میانگین صادرات چهار هفته‌ای تاثیر گذاشته اند، تاثیرشان کمتر شده و داده‌های رصد نفتکش‌ها که توسط بلومبرگ جمع آوری شده است، نشان می‌دهد این میانگین صادرات در دوره منتهی به ۳۱ مارس، به بالاترین میزان از اوایل نوامبر رسید.

روسیه اعلام کرده است در راستای اجرای کاهش عرضه تحت توافق اوپک پلاس، صادرات نفت خود را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطح صادرات مه تا ژوئن، کاهش می‌دهد. صادرات دریابرد در سه ماهه اول امسال، تنها به میزان ۱۶ هزار بشکه در روز، بالاتر از سطح مذکور بود. در طول سه ماهه دوم، مسکو به جای کاهش صادرات، به کاهش تولید متمرکز خواهد شد.

افزایش صادرات، به تقویت درآمد‌های نفتی مسکو کمک کرد و ارزش ناخالص صادرات نفت این کشور در هفت روز منتهی به ۳۱ مارس، به ۱.۹ میلیارد دلار در مقایسه با ۱.۷۵ میلیارد دلار در دوره منتهی به ۲۴ مارس، افزایش یافت. درآمد صادرات میانگین چهار هفته‌ای هم، به میزان ۱۱۰ میلیون دلار افزایش یافت و به ۱.۷۴ میلیارد دلار رسید.

اکثر محموله‌های نفت سوکول که با امتناع خریداران هندی، انباشته شده بودند، تخلیه شده‌اند. حدود ۹.۱ میلیون بشکه نفت که نیمی از کل صادرات بود، به پالایشگاه‌ها در چین تحویل داده شد و هفت میلیون بشکه دیگر به هند راه یافت، اما تقریبا نیمی از این حجم، همچنان در نفتکش‌هایی است که در بنادر هند لنگر انداخته‌اند. یک محموله هم به پاکستان تحویل داده شده است. تنها ۱.۴ میلیون بشکه دیگر می‌ماند که هنوز مقصد مشخصی ندارند. همه محموله‌های نفت سوکول که در مارس بارگیری شدند، مستقیما به چین رفتند.

صادرات نفت دریابرد روسیه در هفته منتهی به ۳۱ مارس، ۲۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۳.۷۴ میلیون بشکه رسید که بالاترین سطح در سال میلادی جاری تاکنون است. میانگین چهار هفته‌ای صادرات هم ۱۹۰ هزار بشکه افزایش یافت و به ۳.۴۷ میلیون بشکه رسید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، صادرات روسیه به مشتریان آسیایی شامل محموله‌های بدون مقصد، در چهار هفته منتهی به ۳۱ مارس، به ۳.۰۴ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۲.۹۴ میلیون بشکه در روز در دوره قبلی، افزایش یافت. صادرات نفت روسیه از طریق دریا به کشور‌های اروپایی، متوقف شده است. با توقف صادرات نفت روسیه به بلغارستان در پایان سال ۲۰۲۳، ترکیه اکنون تنها بازار نزدیکی است که محموله‌های نفت ارسال شده از بنادر غربی روسیه را دریافت می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا