اخبار یکسیاسی

آیت الله رئیسی ، شهید خدمت ، مسئولیت اجتماعی را از تئوری به عمل تبدیل کرد

شهید جمهور آیت الله رئیسی در طول مدت خدمتشان بازدیدهای مختلفی از واحدهای تولیدی و صنعتی داشتند و موفق شدند بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل را احیا کنند.

به گزارش بانک برتر به نقل از رسانه مسئولیت اجتماعی، مسئولیت اجتماعی مفهومی چند بعدی است که در نهایت به یک نتیجه منجر می شود که خدمت و کمک به حل مشکلات مردم است. در واقع مسئولیت اجتماعی زمانی شکل عینی و بیرونی به خود می گیرد که گره از کار مردم باز شود و وضعیت زندگی مردم بهبود پیدا کند. به همین دلیل نیز می بایست مسئولیت اجتماعی را خدمت به مردم تعریف کرد. اگر چنین تعریفی از مسئولیت اجتماعی داشته باشیم که بهترین تصویر از این مفهوم است شهید خدمت آیت الله رئیسی مصداق بارز رئیس جمهوری بود که هم به مسئولیت اجتماعی توجه می کرد و هم به صورت عینی و بیرونی به آن عمل می کرد.

نکته مهمی که در رویکرد ایشان نسبت به صنایع وجود داشت تأکید رئیس جمهور شهید روی مسئولیت اجتماعی صنایع نسبت به محیط پیرامونی و جامعه محلی بود.

شعار وزارت نفت و به خصوص صنعت پتروشیمی در زمینه مسئولیت اجتماعی ” خدمت به مردم “ است که در راستای دغدغه های رئیس جمهور شهید کشورمان بوده است.

در همین راستا در شرکت ملی صنایع پتروشیمی دبیرخانه و شورای راهبردی با نظام نامه مدون و کاربردی در زمینه مسئولیت اجتماعی شکل گرفته که تبلور بیرونی دغدغه های رئیس جمهور شهید در زمینه مسئولیت اجتماعی بوده است.هدف این دبیرخانه نیز کمک به محیط پیرامونی و جامعه محلی صنایع بوده است. شورای راهبردی در مناطق خاصی که تمرکز پتروشیمی ها وجود دارد مستقر شده است. شورای راهبردی عسلویه و شورای راهبردی ماهشهر از جمله شوراهایی است که توفیقات زیادی نیز در راستای خدمت رسانی به مناطق محروم و جامعه محلی به دست آورند.

پس از آن نیز شورای راهبردی منطقه مکران در دستور کار قرار گرفت و آغاز به کار کرده که این اتفاق منشأ تحولات و اقدامات موثری در زمینه مسئولیت اجتماعی بوده است.یکی از بارزترین اقداماتی که در این زمینه انجام داده اقداماتی بوده که در سیل سیستان و بلوچستان رخ داده است. تشکیل این شورای راهبردی توانسته ظرفیت های منطقه را تجمیع و در راستای هدف گذاری هایی که در تحقق شعار مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی کشور و خدمت به مردم ، نظام نامه و شورای عالی مسئولیت اجتماعی داشته حرکت کند. این در حالی است که شکل گیری شورای راهبردی مناطق پارسیان ، لامرد و سایر مناطق کشور نیز درحال بررسی است که در آینده محقق خواهد شد.

در چنین شرایطی است که شورای راهبردی مسئولیت اجتماعی در مناطق مختلف می تواند نقش تعیین کننده ای درتدوین راهبردها و استراتژی ها داشته باشد. شورای راهبردی می توان به عنوان نقطه کانونی و مرکزی برای تلاقی دیدگاه ها و جمع بندی آنها برای اجرایی کردن تبدیل شود که می تواند درنهادینه کردن مسئولیت اجتماعی در کشور نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

در واقع رسالت شورای راهبردی در مناطق ویژه اقتصادی پتروشیمی آگاه سازی مردم، برقراری ارتباط و تامین نیاز آنهاست. وقتی این شرکت ها را اداره می کنیم، باید بدانیم حاصل زحمات برای مردم است و وظیفه مسئولان این است که با مردم گفت وگو کنند و دغدغه ها را بشنوند و در زمینه رفع آنها تلاش کنند.

وظیفه دیگر شورای راهبردی این است که با مردم ارتباط برقرار کند و مردم را در زمینه سازندگی و انجام فعالیت های مسئولانه مدیریت کند و از مشورت های آنها استفاده کند.این در حالی است که بررسی و ارزیابی برنامه‌هایی که با شکست مواجه شده‌اند، نشان می‌دهد که فقدان بهره‌گیری از مشارکت مردمی یکی از اصلی‌ترین دلایل این شکست بوده است. جلب مشارکت جامعه، یک اصل مهم در هر فعالیت اجتماعی، و چالشی است که ترویج‌گران هم برای فعالیت‌ها و پروژه‌های ترویجی خود، با آن رو به رو هستند.

از دستاوردهای صنعت پتروشیمی به انعقاد تفاهم نامه های همکاری با سازمان های مردم نهاد، نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) با هدف توانمندسازی و اشتغال مددجویان کمیته امداد، تفاهم نامه نوسازی مدارس با سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور با هدف توسعه و تجهیز مدارس سنگی و کانکسی مناطق محروم و همچنین تفاهم نامه با سازمان استعدادهای درخشان کشور (سمپاد) در راستای بیانیه گام دوم انقلاب و حمایت از نخبگان می توان اشاره کرد. این موضوع که همواره از دغدغه ها و رسالت رئیس جمهور شهید بوده همراستا با تحقق شعار سال با استفاده از ظرفیت های محلی و جوامع پیرامونی، زمینه ساز مشارکت مردمی و محرومیت زدایی خواهد شد.

حضرت آیت الله رئیسی شهید خدمت در طول مدت خدمتشان تلاش زیادی کرد که خدمت به مردم نهادینه شود و رویکردی در آینده کشور شکل بگیرد که مسئولیت اجتماعی که در نهایت منجر به خدمت به مردم می شود به یک الگوی غالب در مدیریت کشور و بخش های مختلف و از جمله اقدامات مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی تبدیل شود.اتفاقی که می تواند الهام بخش مدیران کشور در آینده باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا