اخبار یکاقتصادی

راه‌آهن رشت- کاسپین به خط پایان رسید؛ پیوند کریدور جنوب به شمال

کاسپین که قرار بود در دومین سفر استانی هیات دولت به گیلان با حضور رئیس جمهور شهید بهره برداری شود، فردا بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش بانک برتر به نقل از ایبنا، بر اساس اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی، این پروژه صبح سه‌شنبه با حضور «مهرداد بذرپاش» بهره برداری می‌شود و با قرار گرفتن در مدار ریلی در عمل بندر کاسپین استان گیلان در حاشیه دریای خزر به راه آهن سراسری پیوند خورده و کریدور شمال و جنوب تکمیل می‌شود.

ساخت مسیر رشت – کاسپین در سال ۹۸ کلید خورد؛ اما عمده آن در دولت رئیس جمهور شهید با حساسیت‌ها و دستور‌های وی به انجام رسید. این پروژه که اهمیت ویژه‌ای در حوزه حمل و نقل داخلی، بار و مسافر دارد، بندر کاسپین را به خط آهن سراسری وصل کرده و نقطه اتصال دریای خزر در شمال کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشور‌های همسایه ایران خواهد بود.

طول این راه‌آهن ۳۵ کیلومتر است و برای ساخت آن ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و تکمیل و بهره برداری از آن افزون بر تسهیل رویه‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیت کشور یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین راه‌گذر‌ها یا کریدور‌های حمل‌ونقل بین‌المللی را (کریدورشمال – جنوب) را پس از گذشت ۲۴ سال فعال می‌کند.

این کریدور که بر اساس امضای توافقنامه ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ (۲۲ شهریور ۱۳۷۹) بین دولت‌های ایران، روسیه و هند شکل گرفته اکنون بین ۱۳ کشور جمهوری آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، روسیه، تاجیکستان، ترکیه و اوکراین به تصویب رسیده است که اروپای شمالی و غربی، فدراسیون روسیه، قفقاز، خلیج فارس (مسیر غربی)، آسیای مرکزی، خلیج فارس (مسیر شرقی) و دریای خزر، ایران، خلیج فارس (مسیر مرکزی) را به یکدیگر متصل می‌کند.

پیش از این خط ریلی قزوین – رشت تا ایستگاه جیرده این شهرستان (رشت) در سال ۱۳۹۷ به بهره برداری رسید و ادامه این پروژه از ایستگاه جیرده تا منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی بندر کاسپین) با عنوان پروژه راه آهن رشت – انزلی شاخه بندر کاسپین به طول حدود ۳۵ کیلومتر در دو قطعه ۶ و هفت در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور قرار گرفت.

پروژه راه آهن رشت – انزلی بعنوان تکمیل کننده کریدور ریلی شمال – جنوب از پروژه‌های راهبردی و مهم کشور است که می‌تواند نقش بسزایی در تسریع صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های روسیه و جمهوری‌های قفقاز و نیز کشور‌های اسکاندیناوی و شمال اروپا ایفا کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا