بانکمهم ترین اخبار

مزایای هوش مصنوعی در صنعت بانکداری

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری مرکزی شامل گردآوری اطلاعات، افزایش کارایی، تطبیق با مقررات و نظارت بر سیستم‌ پرداخت است.

به گزارش بانک برتر به نقل از ایبنا، الهام فراهانی؛ مدیر مرکز هوش مصنوعی شرکت ملی انفورماتیک، در کارگاه هوش مصنوعی و نظارت هوشمند در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی گفت: هوش مصنوعی می‌تواند در اعتبار سنجی و پردازش درخواست وام نقش آفرینی کند. هم اکنون مرز تحلیل داده و هوش مصنوعی کاملا جدا شده است و سامانه‌های هوشمند با سامانه‌های مجهز به هوش مصنوعی نیز متفاوت هستند.

وی افزود: بانک مرکزی برزیل برای بررسی درخواست شکایات مشتریان از هوش‌مصنوعی استفاده می‌کند و بانک مرکزی هند دو شرکت برای تحلیل و تجزیه داده در حوزه هوش مصنوعی ایجاد کرده است، همچنین بانک مرکزی اروپا برای طبقه بندی داده‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

فراهانی بیان کرد: هوش مصنوعی یعنی ماشین‌هایی تعریف کنیم تا بتوانند نزدیک به انسان تصمیم گیری کنند که این مفهوم به مواردی مانند تشخیص گفتار، شبکه‌های عصبی، یادگیری عمیق، چت بات، یادگیری تقویتی و. دلالت دارد.

مدیر مرکز هوش مصنوعی شرکت ملی انفورماتیک تاکید کرد: ایجاد چت بات در اختیار تمامی شرکت‌ها نیست و شرکت‌های محدودی می‌تواند برای موسسه‌های مختلف چت بات درست کنند.

وی افزود: هوش مصنوعی در صنعت بانکی کاربرد‌های متفاوتی دارد مانند تجربه و تحلیل داده، ایجاد چت بات برای جلوگیری از هزینه ها، دستیار مجازی برای ارائه خدمات بانکی، کشف پولشویی، مدیریت هوشمند سبد دارایی‌های مشتریان، پیش بینی و قیمت گذاری ارز و … می‌شود.

فراهانی گفت: در استفاده از هوش مصنوعی با چالش‌هایی در بانکداری مواجه هستیم به عنوان نمونه در دسترس بودن داده‌ها و اعتماد به الگوریتم‌ها از جمله این موارد است.

وی افزود: مزایای استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری مرکزی شامل گردآوری اطلاعات، افزایش کارایی، تطبیق با مقررات و نظارت بر سیستم‌های پرداخت می‌شود.

در ادامه کارگاه کمال یعقوبی؛ مدیر برنامه ریزی و پایش عملکرد شرکت ملی انفورماتیک گفت: شرکت‌های نوآور و استارتاپ به نظارت شونده کمک می‌کنند تا انتظارات نظارت کننده را تحقق ببخشند؛ اما تعداد این شرکت‌ها کم است.

یعقوبی بیان کرد: گزارشگری هوشمند طیف وسیعی از حوزه‌های فعالیتی را در بر میگیرد و موضوع XBRL یک روشی استاندارد برای تبادل اطلاعات مالی است و زبانی برای گزارشگری نیز محسوب می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا