اخبار یکتجارت

خرید تضمینی گندم امسال به ۱۱ میلیون تن می‌رسد

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: خرید تضمینی گندم امسال به ۱۱ میلیون تن می‌رسد که باز هم خودکفایی حاصل خواهد شد.

به گزارش بانک برتر به نقل از ایبنا، علیرضا مهاجر؛ معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی، گفت: تولید گندم و پنبه از نظر رئیس جمهور شهید بسیار مهم بودند و من در گزارشی خدمت ایشان گفتم که قبلا در پنبه خودکفا بودیم،، اما نمی‌دانم چرا سازمان پنبه و دانه‌های روغنی حذف شد، ایشان فرمودند، پنبه بسیار مهم است، به معاون خود دستور دادند که این سازمان احیا شود.

 

به گفته وی اول ۱۴۰۰ شروع کردیم خرید گندم ۴.۵ میلیون تن بود، سال ۱۴۰۱ به ۷.۵ میلیون تن شد که خودکفایی گندم نان حاصل شد، امسال هم پیش بینی می‌شود ۱۱ میلیون تن خرید تضمینی گندم شود.

 

به گفته وی ۷۰ درصد اراضی کشاورزی خرد و کوچک است، امکان تهیه بذر، کود و سم ندارند، دولت با همه مضیقه‌ها تلاش می‌کند این نهاده‌ها را تامین کند.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی این را هم گفت: میانگین تولید در اراضی بزرگ ۸ تن در هکتار و در اراضی خرد ۲ تا ۳ تن است. اگر به اراضی خرد کشاورز خرد توجه نکنیم، ۷۰ درصد تولید از دست می‌رود، چون ۷۰ درصد زمین‌های خرد دست این افراد است.

 

به بیان معاون وزیر جهاد کشاورزی، ۵۰۰ هزار کشاورز و چندین هزار مهندس کشاورزی در طرح ارتقای عملکرد دیم دنبال می‌شود.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد پرداخت پول گندم کشاورزان، گفت: از طرف خود و دولت از کشاورزان عذرخواهی می‌کنم، قول دادیم پول کشاورزان را به موقع بدهیم، ولی مشکلاتی هست، ابتدای دولت قیمت ۵۰۰۰ تومان بود، قیمت گندم الان ۱۷۵۰۰ تومان است،، اما قیمت آرد ثابت مانده است، سال ۱۴۰۰ برای کندم آرد ۲۳ همت پول دادیم، سال ۱۴۰۱ حدود ۸۲ همت، سال قبل ۱۵۰ همت و امسال پیش بینی می‌شود ۲۰۰ همت برای خرید گندم بپردازیم، اما قیمت آرد ثابت مانده و فاصله قیمت گندم و آرد هر سال افزایش می‌یابد و دولت باید فکری کند.

 

مهاجر یادآور شد، سال ۱۴۰۰ حدود ۷ میلیارد دلار برای واردات گندم دادیم، سال قبل ۴ میلیارد دلار پیش بینی شده بود، اما، چون خودکفا شدیم، این پول صرفه جویی شد، پیشنهاد ما این است که این پول برای خرید گندم کشاورز و تولید اختصاص دهد.

 

به گفته وی، وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرایط فراهم شده که پول کشاورزان پرداخت شود، تا یک هفته بیشتر نخواهد بود، همزمان با گندم، مطالبات کلزاکاران هم پرداخت می‌شود.

 

مهاجر در مورد نگاه رئیس جمهور شهید در باره کشاورزی گفت: در خدمت ایشان در سفر جمعه مازندران همراه ایشان بودیم، جلسه‌ای در مورد برنج داشتیم که دستور دادند که مشکل برنج حل شود، ایشان گفت، گندم برای ما مهم است، مردم را امیدوار نگه دارید، کار و تولید کنند. دست واسطه‌ها را قطع کنید که سود کشاورز زیاد شود و مردم هم با قیمت ارزان دسترسی داشته باشند.

 

مهاجر در مورد ارز برنج وارداتی و ارز ۲۸۵۰۰ تومانی، بیان داشت، بحث تعادل بازار، تولید داخل و واردات است، همه جای دنیا بخش مهمی از هزینه کشاورز را دولت به عنوان یارانه می‌دهد، دولت در اروپا علاوه بر یارانه تولید، یارانه سوخت هم به کشاورز می‌دهد، بعد ما هم برای واردات کالای اساسی ارز یارانه دار ۲۸۵۰۰ می‌دهیم.

 

وی گفت: در سبزیو صیفی سال گذشته ۱.۴ میلیارد دلار ارز صادراتی به دست آوردیم.

 

وی عنوان کرد، برای جلوگیری از واردات برنج، گفت: در زمان برداشت اجازه واردات ندهیم، پله ارز را بالا بریم، بیش از نیاز داخل هم اجازه واردات ندهیم.

 

مهاجر گفت: تولید برنج در سال ۱۴۰۰ حدود ۱.۸ میلیون تن بود سال قبل به ۲.۳ میلیونتن رسید تا رفع نیاز ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزارتن بیشتر نیاز واردات نیست، پیش‌بینی تولید ۲.۵ میلیون تن برنج در کشور باشد.

 

به گفته وی، باید حجم تولید در واحد سطح در اراضی آبی اجرا شود، در اراضی دیم هم با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی طرح افزایش عملکرد در واحد سطح در اراضی دیم و خرد دنبال می‌شود، در این زمینه ۵۰۰ هزار کشاورز خرد و چند هزار مهندس کشاورزی به کار گرفته‌ایم تا عملکرد در واحد سطح گندم بالا رود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا