اخبار یکاقتصادی

انتظارات تورمی کاهش یافت/ دستیابی به منابع ارزی بیشتر با گسترش دیپلماسی

با آزاد شدن منابع ارزی، نه تنها انتظارات تورمی جامعه کاهش پیدا کرد، بلکه دست بانک مرکزی نیز برای حفظ ثبات و آرامش بازار‌ها باز شد.

به گزارش بانک برتر به نقل از ایبنا، محمدعلی رزاقی هریس؛ عضو انجمن مالی اسلامی ایران با اشاره به تأثیر تقویت دسترسی و عرضه ارز با گسترش دیپلماسی ارزی در آزاد سازی منابع و رایزنی‌های پولی و بانکی با کشور‌های دوست و همسایه اظهار کرد: با گسترش دیپلماسی ارزی و تجاری با کشور‌های دوست و همسایه می‌توان به منابع ارزی بیشتری دست یافت و با توجه به اینکه کشور ایران از ظرفیت‌های اقتصادی بیشماری برخودار است و از موقعیت ژئو پلیتیک خاصی بهره‌مند و از مزیت رقابتی نسبت به رقبای دیگر برخودار است این عوامل می‌تواند به گسترش دیپلماسی اقتصادی و برقراری ارتباط با کشور‌های دوست و همسایه مانند کشور‌های جنوب خلیج فارس، عراق، ترکیه، چین، روسیه، پاکستان، سوریه و بسیاری از کشور‌های دیگر خاورمیانه منجر شود لذا با سیاست دیپلماسی ارزی با کشور‌های دوست و همسایه می‌توان به منابع ارزی بیشتری دست یافت.

وی افزود: در این راستا محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی کشورمان با توجه به اهداف تعریف شده و مدون خود در سیاست دیپلماسی ارزی، در سال ۱۴۰۲ سفر به کشور‌های مختلف منطقه و دنیا را با نگاه تقویت و توسعه همکاری‌های پولی و بانکی آغاز کرد تا بتواند از ظرفیت‌های مشترک اقتصادی ایران با کشور‌های دوست و همسایه نهایت استفاده را ببرد.

فرزین با آزاد کردن منابع ارزی انتظارات تورمی را کاهش داد

رزاقی تصریح کرد: در ادامه با اجرای این سیاست، شاهد آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در چندین کشور بودیم که این روند با ثبات قیمت در بازار دارایی‌های از قبیل ارز، طلا و سکه و خودرو همراه بود. از سوی دیگر با آزاد شدن منابع ارزی، نه تنها انتظارات تورمی جامعه کاهش پیدا کرد، بلکه دست بانک مرکزی نیز برای حفظ ثبات و آرامش بازار‌ها باز شد و توان آن در ایجاد تثبیت اقتصادی افزایش قابل توجهی یافت؛ بنابراین منابع ارزی آزادشده در کنار سایر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، مقدمات ثبات نرخ و کنترل بهتر بازار ارز را فراهم خواهد کرد. از این رو آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در برخی از کشور‌ها قطعاً بر بازار ارز تأثیر مثبت داشته و دارد.

مداخله هوشمندانه و به موقع بانک مرکزی عامل آرامش بازار ارز

این عضو انجمن مالی اسلامی ایران با اشاره به اینکه مداخله به موقع و هوشمندانه بانک مرکزی از طریق عوامل و منابع خود بازار صورت گرفت، گفت: سیاست مداخله در بازار ارز یکی از ابزار‌های بانک مرکزی است و استفاده از این ابزار را نمی‌توان به ارزپاشی تعبیر و تفسیر نمود. این بانک تا آن جا که می‌تواند با «منابع خود بازار» در بازار ارز مداخله می‌کند از این رو بازار ارز با عوامل اساسی مثل ذخایر ارزی و دسترسی به منابع ارزی و مداخله بانک مرکزی تحت کنترل قرار دارد که البته نوع مداخله بانک مرکزی هم بسیار مهم است و شرایط عرضه و تقاضا را تغییر خواهد داد.

وی اضافه کرد: مداخله بانک مرکزی در بازار ارز به‌منظور جلوگیری از نوسانات شدید و ایجاد ثبات در بازار یک امر پذیرفته شده در ادبیات علم اقتصاد است، زیرا بانک مرکزی در حقیقت نماینده دولت در بازار ارز بوده و به‌عنوان بیشترین عرضه‌کننده و متقاضی بازار ارز شناخته می‌شود. درنتیجه اصل دخالت این بازیگر قدرتمند در بازار برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای ارز انکارناپذیر است.

رزاقی اظهار کرد: مداخله بانک مرکزی می‌تواند در تأثیرگذاری بر نرخ ارز و دستیابی به اهداف کلان اقتصادی مؤثر باشد بانک مرکزی با اتخاذ سیاست‌های ارزی باثبات و مداخله هوشمندانه و به موقع و خودداری از ارزپاشی در بازار، می‌تواند در بازار ارز آرامش و ثبات ایجاد نماید.

«راه اندازی بازار ارز توافقی» نشان دهنده دست پر بانک مرکزی است

این تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی در اجرای کارآمدی سیاست تثبیت اقتصادی و تلاش برای پیش بینی پذیرکردن و ایجاد تعادل و پایداری در بازار ارز اقدام به «راه اندازی بازار ارز توافقی» به منظور رفع تعهد ارزی صادرکنندگان کوچک و متوسط به نرخ بالاتر از نیما و گسترش ارز اشخاص اقدام کرده است که این اقدام نشان دهنده این است که بانک مرکزی از منابع ارزی خوبی برخوردار است.

رزاقی در پایان تاکید کرد: با راه اندازی بازار توافقی، تبادل ارز اشخاص در مرکز مبادله، صادر کنندگان کوچک و متوسط بخش خصوصی می‌توانند ارز خود را با قیمت توافقی در این بازار رسمی و ضابطه‌مند عرضه کنند. در این راستا بانک مرکزی نیز به عنوان ناظر حضور داشته و در صورت نیاز و به منظور تنظیم و ایجاد ثبات در بازار ارز توافقی نیز مداخله خواهد نمود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا