اخبار یکاقتصادی

رشد درآمد‌های مالیاتی با مالیات‌ستانی عادلانه در دولت شهید جمهور

پیشی گرفتن درآمد‌های مالیاتی از درآمد‌های نفتی یکی از دستاورد‌های دولت سیزدهم بود.

به گزارش بانک برتر به نقل از ایبنا، تکیه بر درآمد‌های پایدار یکی از مهمترین مسائل برای تحقق اهداف دولت‌ها در هزینه‌کرد و آبادانی است که در همین زمینه دولت سیزدهم در شرایط تحریمی تصمیم گرفت تا سهم درآمد‌های مالیاتی را بیش از سهم درآمد‌های نفتی، بدون فشار بر اقشار مختلف جامعه افزایش دهد.

 

در همین راستا نخستین قدم سازمان امور مالیاتی به‌روز رسانی و ایجاد سامانه‌های هوشمند بود تا از این طریق ضمن تسهیل در امور مالیاتی مودیان، مالیات ستانی عادلانه رقم بخورد.

 

در دولت سیزدهم شناسایی مودیان جدید مالیاتی در کنار بستن گلوگاه‌های فساد یکی از مهمترین اقداماتی بود که منجر شد تا رضایت‌مندی مودیان نسبت به اخذ مالیات واقعی بدون تبعیض و در سطح گسترده محقق شود.

 

یکی از دستاورد‌های مهم دولت سیزدهم اصلاح نظام مالیاتی در راستای ایجاد شفافیت و عدالت در حالی صورت گرفت که درآمد‌های مالیاتی بیش از میزان پیش‌بینی‌شده محقق شد همچنین شناسایی بیش از ۲.۷ میلیون مودی مالیاتی جدید، راه‌اندازی سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی، مالیات‌ستانی بر اساس عدالت‌محوری، داده‌محوری و رضایتمندی مؤدیان، از جمله اقدامات شاخص دیگر در این عرصه بود.

 

تحقق درآمد‌های مالیاتی در دولت سیزدهم

 

در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰، حدود ۳۰۶ هزار میلیارد تومان در منابع مالیات‌های مستقیم و کالا‌ها و خدمات وصول شد که نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۵۹ درصد رشد و نسبت به مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱۳ درصد تحقق داشت.

 

عملکرد سازمان امور مالیاتی در دومین سال فعالیت دولت سیزدهم یعنی سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده وصول بیش از ۴۷۲ هزار میلیارد تومان درآمد‌های مالیاتی در منابع مالیات‌های مستقیم و کالا‌ها و خدمات با رشد ۵۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ و تحقق ۱۰۴ درصدی نسبت به رقم مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بوده است که مقایسه این آمار با روند چند سال گذشته حاکی از عملکرد درخشان نظام مالیاتی در تحقق این درآمد‌ها دارد.

 

روند افزایش درآمد‌های مالیاتی در سومین سال فعالیت دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که بیش از ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (حدود۴۷۲ هزار میلیارد تومان) رشد ۷۱ درصدی و نسبت به بودجه مصوب تحقق ۱۰۸ درصدی را نشان می‌دهد.

 

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات سازمان امور مالیاتی کشور، در فروردین ماه امسال افزون بر ۵۶ هزار و ۷۱۹ میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان) رشد ۳۰ درصدی به ثبت رسیده است.

 

طبق این گزارش، از مجموع درآمد‌های مالیاتی یک‌‏ماهه امسال، ۳۱ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان (معادل ۵۶ درصد) از محل مالیات‌های مستقیم شامل مالیات بر اشخاص حقوقی با ۱۸ هزار و ۷۷۳ میلیارد تومان، مالیات بر درآمد‌ها با ۱۱ هزار و ۸۷۴ میلیارد تومان و مالیات بر ثروت با یک هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان است.

 

بررسی وضعیت درآمد‌های مالیاتی در چندین سال نشان می‌دهد که این میزان تحقق در درآمد‌های مالیاتی در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و با تکیه بر اطلاعات شفاف، دقیق و بدون فشار بر مؤدیان دارای پرونده و منضبط انجام گرفته است.

 

استمرار حمایت از تولیدکنندگان با کاهش نرخ مالیاتی

 

این رشد درآمد‌های مالیاتی در حالی رقم خورده است که دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته فشار را بر تولیدکنندگان کاهش داده است.

 

دولت سیزدهم نرخ مالیات بر واحد‌های تولیدی را هفت درصد کاهش داد، بر این اساس نرخ مالیات واحد‌های تولیدی از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت؛ این بخشودگی علاوه بر سایر معافیت‌ها و بخشودگی‌ها و مشوق‌های قانونی اعمال شد.

 

ضمن اینکه «سیدمحمدهادی سبحانیان» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «دولت مردمی در راستای کمک به تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم، در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیشنهاد کاهش پنج واحد درصدی مالیات واحد‌های تولیدی را به مجلس ارایه کرد. سه سال کاهش مستمر نرخ مالیات واحد‌های تولیدی در لوایح بودجه سنواتی بی سابقه است.»

 

سهم دولت سیزدهم در نظام مالیاتی کاهش فشار بر بخش تولید، جلوگیری از فرار‌های مالیاتی، کاهش وابستگی به درآمد‌های نفت، جلوگیری از خام‌فروشی، بهره‌گیری از درآمد‌های درون‌زا و پایدار است که در همین راستا از روش‌های سنتی به سمت روش‌های هوشمند حرکت کرده است و بر اساس داده‌ها و اطلاعات، مالیات ستانی عادلانه انجام می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا