اخبار یکاقتصادی

اجرای تک‌نرخی سازی ارز به زمان مناسب نیاز دارد/ الزام بازگشت ارز صادراتی از سوی تجار

اولین فرایند برای حرکت کردن به سمت تک نرخی و شناور سازی نرخ بازگشت ارز حاصل از تجارت خارجی به کشور است.

به گزارش بانک برتر به نقل از ایبنا، حسن حسن خانی؛ تحلیلگر اقتصادی در خصوص آماده نبودن زمینه برای تک نرخی کردن ارز با اشاره به اینکه چنین اتفاقی نیازمند مهیا سازی زمینه‌های مختلفی است، اظهار کرد: قطع به یقین تک‌نرخی سازی ارز موضوع مهمی است که باید انجام شود اما در زمان لازم؛ چرا که بدون بررسی و فراهم سازی زمینه‌های لازم، شرایط آنگونه که انتظار داریم پیش نمی رود، در نتیجه باید به این سمت حرکت کرد که قبل از اجرای هر سیاست و پیاده سازی طرحی زمینه های لازم آن فراهم شود.

وی در این باره یادآور شد: تک نرخی کردن ارز را با فشار دادن یک دکمه نمی توان انجام داد بلکه فرآیندهایی در این مسیر باید در دستور کار دولت و بانک مرکزی قرار بگیرد؛بنابراین هوشمندانه و با برنامه‌ریزی گام به گام باید به این سمت رفت.

حسن خانی درباره بسترهای مورد نیاز تک نرخی کردن ارز گفت: اولین فرایند برای حرکت به سمت تک نرخی و شناورسازی نرخ ارز این است که تمامی تجار باید ارز ناشی از صادرات را به طور کامل در اسرع وقت با نرخ تعیین شده بانک مرکزی به شبکه بانکی و بانک مرکزی کشور بازگردانند.

تحلیلگر اقتصادی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: الزام شناورسازی و تک نرخی سازی انجام این روند است چرا که جز این راه دیگری وجود ندارد.

وی در خصوص این موضوع که تجار باید ارز حاصل از صادرات را با نرخ مورد نظر بانک مرکزی به کشور بازگردانند تاکید کرد: با اینکه برخی می گویند باید برای بازگرداندن ارز حاصل از تجارت خارجی، به صادر کننده مشوق هایی ارائه شود؛ بنده بر این باورم نباید اینطور باشد و دولت نمی‌تواند سرنوشت ۸۵ میلیون ایرانی را فدای تامین منافع ۲۰ هزار تاجر کند، هر چند اعلام شده از ۲۰ هزار کارت بازرگانی فقط هزار کارت بازرگانی فعال است.

حسن خانی یادآور شد: دولت و بانک مرکزی باید تجار را به خوبی مدیریت کنند تا ارز حاصل از صادرات را بدون کم و کاست وارد کشور کنند؛ چرا که تامین منافع ۸۵ میلیون ایرانی در وجوه مختلف اقتصادی و معیشتی به هر چیزی ارجحیت دارد و بانک مرکزی خوشبختانه با راهکارهای مناسبی تا کنون به درستی به این سمت حرکت کرده که امیدواریم در ادامه راه شاهد تحرکات ویژه‌تری در این امر خطیر و تاثیرگذار در اقتصاد کشور باشیم تا به زمانی برسیم که تک نرخی کردن ارز امکان پذیر باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا