اخبار یکتجارت

تمدید کاهش عرضه جمعی نفت اعضای اوپک‌پلاس تا پایان ۲۰۲۵

به گفته وزیر نفت پس از گفتگو‌ها، این ائتلاف تصمیم گرفت کاهش عرضه جمعی اعضای اوپک‌پلاس تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی ادامه یابد.

به گزارش بانک برتر به نقل از ایبنا، جواد اوجی پس از برگزاری نشست ۱۸۸ عادی وزیران نفت و انرژی سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و سی‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس گفت: امروز نشست ۱۸۸ اوپک و سی‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد و در ابتدا رؤسای نشست اوپک و اوپک‌پلاس به همراه وزیران نفت کشور‌های عضو ضمن ابراز همدردی عمیق با شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد پیام‌های تسلیت خود به دولت و ملت ایران ابراز داشتند.

وی افزود: اینجانب ضمن قدردانی و تشکر از پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی وزیران و مقام‌های بلندپایه اوپک و اوپک‌پلاس به مناسبت این ضایعه دردناک به نقش و تلاش‌ها و پیگیری‌های شخص شهید رئیسی در زمینه تحولات بازار نفت و تصمیم‌های اوپک‌پلاس اشاره کردم و بر این نکته تأکید داشتم که رئیس‌جمهوری شهید و دولت مردمی ایشان با توجه ویژه به توسعه دیپلماسی انرژی کشور با کشور‌های عضو اوپک‌پلاس همواره خواهان توسعه مناسبات و همکاری میان تولیدکنندگان نفت و حمایت از اوپک و تصمیم‌هایش بود و ان‌شاءالله این رویکرد در دوران مسئولیت آقای مخبر، مدیر قوه مجریه، همچنان با قدرت و جدیت ازسوی دولت و وزارت نفت ادامه خواهد یافت.

کاهش عرضه جمعی اعضا تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی

وزیر نفت اظهار کرد: پس از گفتگو‌ها و با بررسی تحولات بازار نفت و گزارش‌های کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس، سی‌وهفتمین نشست وزارتی این ائتلاف ضمن ارزیابی اوضاع به اتفاق آراء تصمیم گرفت کاهش عرضه جمعی اعضا تا پایان سال ۲۰۲۵ میلادی ادامه یابد.

اوجی افزود: همه وزیران حاضر در نشست به‌صراحت بر لزوم حفظ ثبات بازار نفت و حمایت از تصمیم‌های جمعی اوپک‌پلاس تأکید کردند، همچنین اشاره شد که اوپک‌پلاس به‌دقت شرایط بازار جهانی نفت و توازن عرضه و تقاضا را زیر نظر دارد و این آمادگی وجود دارد تا به اقتضای شرایط بازار‌های نفت به‌سرعت تصمیم‌گیری و اقدام‌های لازم از سوی اوپک‌پلاس برای ثبات بازار انجام گیرد.

وی گفت: در شرایط کنونی که تولیدکنندگان اوپک‌پلاس در نقطه‌ای مطلوب از نظر وحدت، همکاری و تفاهم میان خود هستند و تلاش ما نهادینه کردن همکاری با تولید کنندگان غیراوپک در چارچوب اوپک پلاس است، هرگونه تصمیمی که در نشست اوپک‌پلاس گرفته می‌شود بی‌شک مبتنی بر اجماع همه تولیدکنندگان است و همگی از آن حمایت می‌کنند.

وزیر نفت تصریح کرد: بازار نفت اکنون دوره‌ای حساس را تجربه می‌کند؛ افزایش مقدار عرضه از سوی بعضی از تولیدکنندگان خارج از ائتلاف اوپک‌پلاس، تردید‌های حاکم بر اقتصاد جهان و چشم‌انداز اقتصادی، اقدام‌های سفته‌بازان و پیامد‌های این تحولات، پیام‌های هشداردهنده‌ای برای ثبات بازار نفت است.

اوجی ادامه داد: توافق اوپک‌پلاس و تصمیم‌های نشست وزارتی به حصول دستاورد‌هایی قابل‌توجه منطبق با منافع مشترک کشور‌های عضو اوپک و غیراوپک منجر شده است، حفظ این حرکت موفقیت‌آمیز در مسیر آینده برای ثبات بازار نفت حیاتی است.

فعالیت سوداگران در بازار‌های کاغذی بر نگرانی‌ها می‌افزاید

وی گفت: بر اساس گزارش‌ها و تحلیل‌های منتشر شده در هر دو سمت عرضه و تقاضای جهانی نفت تردید‌های جدی وجود دارد که هر کدام می‌توانند پیامد‌هایی خاص خود را برای چشم‌انداز تحولات آینده به‌دنبال داشته باشند. در همین حال افزایش فعالیت‌های سوداگران در بازار‌های کاغذی نیز بر نگرانی‌ها افزوده است؛ ازاینرو نمی‌توان به‌طور قطع درباره چشم‌انداز روند‌های حاکم بر بازار جهانی نفت صحبت کرد.

وزیر نفت تصریح کرد: آنچه می‌توان به‌طور قطع اعلام کرد این است که اوپک‌پلاس به‌دقت و منظم تحولات بازار جهانی نفت و عوامل تأثیرگذار بر آن را زیر نظر دارد و همانند تجربه‌های گذشته در مواقع لزوم تصمیم‌های متناسب برای برقراری و حفظ ثبات در بازار جهان نفت را اتخاذ و اجرا خواهد کرد.

اوجی گفت: توافق اوپک‌پلاس و تصمیم‌هایش عاملی مهم در حذف نوسان‌های بازار نفت، کمک به بهبود شرایط اقتصادی جهان و تشویق سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت نفت و تأمین امنیت انرژی است. باور ما این است که توافق اوپک‌پلاس و همکاری میان تولید کنندگان بزرگ نفت تنها گزینه برای تحقق امنیت انرژی جهان در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

وی ادامه داد: همانگونه که پیش‌تر هم اشاره کردیم همه ناظران و متخصصان بازار نفت به دستاورد‌های سازنده توافق اوپک‌پلاس برای ثبات بازار و تحقق امنیت انرژی تأکید دارند و ایران هم از توافق‌های این ائتلاف به‌طور کامل حمایت می‌کند؛ زیرا توافق بیانیه همکاری میان تولیدکنندگان اوپک پلاس را به سود بازار نفت تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و اقتصاد جهانی می‌داند.

وزیر نفت گفت: پیش از نشست اوپک‌پلاس هم نشست ۱۸۸ عادی اوپک برگزار شد و مطابق روال معمول موارد دستور کار این نشست شامل مجموعه‌ای از مسائل اداری-مالی و مدیریتی مربوط به اوپک بود که به‌طور معمول دو بار در سال در سطح وزیران نفت و انرژی کشور‌های عضو اوپک برگزار می‌شود، در نشست امروز افزون بر ارزیابی تحولات بازار نفت و مواضع کشور‌های عضو، گزارش مسائل اداری ازسوی دبیرخانه اوپک گزارش داده شد و تصمیم‌های متناسب گرفته شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا