بانکمهم ترین اخبار

شهرت و اعتبار بانک مرکزی هزینه کنترل تورم را کاهش می‌دهد

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: اگر بانک مرکزی اعتبار نداشته باشد باید هزینه بیشتری را برای کنترل و مهار تورم بپردازد.

به گزارش بانک برتر به نقل از ایبنا، کامران ندری؛ تحلیلگر مسائل اقتصادی، تاکید کرد: سیاست‌های ضد تورمی معمولاً برای اقتصاد هزینه دارد، چون دولت‌ها باید انقباضی عمل کنند و زمانی که انقباضی عمل می‌کنند بر تولید و اشتغال اثر منفی خواهد داشت.

ندری افزود: هر چقدر شهرت و اعتبار بانک مرکزی بیشتر باشد، اثر منفی سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی برای کنترل و مهار تورم که اصطلاحاً سیاست‌های ضد تورمی گفته می‌شود، کمتر خواهد شد؛ بنابراین شهرت و اعتبار بانک مرکزی هزینه کنترل تورم در اقتصاد را کاهش می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی اعتبار نداشته باشد باید هزینه بیشتری را برای کنترل و مهار تورم بپردازد و چون دولت به طور معمول نمی‌تواند این هزینه را پرداخت کند، لذا موفق به مهار تورم نخواهند شد.

ندری در پایان تاکید کرد: زمانی که به شهرت و اعتبار بانک مرکزی خدشه وارد می‌شود، در این زمان بانک‌های مرکزی برای اینکه هدف تورمی را محقق کنند؛ باید افت تولید و افزایش بیکاری بیشتری را تحمل کنند و چون از لحاظ سیاسی نمی‌توانند این مسئله را بپذیرند، لذا از سیاست کنترل تورم عقب نشینی می‌کنند و در واقع سعی می‌کنند سیاست محافظه کارانه‌تری را در رابطه با کنترل و مهار تورم دنبال کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا