سیاسیمهم ترین اخبار

دولت سیزدهم «دهه سوخته اقتصاد ایران» را جبران کرد

با نگاهی به عملکرد یکسال گذشته بانک مرکزی در دولت سیزدهم بویژه در حوزه ارزی می‌توان آرامش مطلوب و باثباتی را در بازار مشاهده کرد.

به گزارش بانک برتر به نقل از ایبنا، دولت سیزدهم در زمان آغاز به کار با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه بود که برای حل آن‌ها اقدامات مؤثری در جهت کنترل و مدیریت بازار ارز، کاهش نرخ رشد نقدینگی، کاهش نرخ تورم و رفع ناترازی‌های بانکی انجام داد.

با نگاهی به عملکرد یکسال گذشته بانک مرکزی در دولت سیزدهم به ویژه در حوزه ارزی می‌توان دریافت که آرامش مطلوب و باثباتی بر بازار حکمفرماست. به ویژه اینکه در چند ماه گذشته مدام شاهد اخبار و اتفاقات منفی سیاسی و منطقه‌ای همچون تحولات جنگ غزه، حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و پاسخ ایران به این اقدامات بودیم. از سوی دیگر موج سواری دلالان و گردانندگان کانال‌های تلگرامی برای ایجاد رفتار هیجانی فعالان غیر حرفه‌ای هم برای مدت کوتاهی باعث نوسانات مقطعی گردید که با اجرای دقیق بسته سیاست ارزی بانک مرکزی در قالب سیاست تثبیت به خوبی مدیریت شد.

نمره قبولی در اقدامات زیرساختی

«سید یوسف حسینی»، رئیس کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به اینکه دولت سیزدهم از سه سال گذشته اقدامات متعدد زیر ساختی را در بخش‌های مختلف اقتصادی تدوین و عملیاتی کرده بود، گفت: “مطمئنا در سا ل ۱۴۰۳ ثمرات تلاش دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف را بیشتر خواهیم دید. در این میان برخی تغییر و تحولات از جمله نوسانات بازار ارز نیز هزینه‌هایی برای دولت و مردم داشت که خوشبختانه از سوی دولت و بانک مرکزی به خوبی مدیریت شد.”

پیشرفت چشمگیر دولت سیزدهم در دیپلماسی ارزی

در همین راستا «ولی اله منصوری»، عضو کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران نیز در خصوص عملکرد سه ساله دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف اقتصادی اظهار کرد: یکی از مهمترین اتفاقات در دولت سیزدهم، ایجاد ثبات بازار ارز بود که آمار مطلوبی را نسبت به سال قبل آن ثبت کرد. نوسانات ارزی طبق آمارها در سال ۱۴۰۱ بیش‌از ۹۰ درصد بود، اما در سال ۱۴۰۲ نوسانات ارزی حدود ۱۴ درصدبود، بطوریکه قیمت دلار بعد از نوسانات مقطعی و هیجانی بازار در نهایت از ۵۰ به ۵۹ هزار تومان رسید و ثابت ماند.

به گفته وی دستاور‌های مثبت دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی ارزی نیز یکی از اقدامات مهم و سازنده دولت شهید آیت الله رئیسی بود که در این خصوص می‌توان به امضای تفاهم نامه‌ها و توافقات متعدد با کشور‌های همسایه و منطقه و همچنین آزادسازی و استرداد بخش قابل توجهی از ارز‌های بلوکه شده ایران در کشور‌های مختلف اشاره کرد.

لزوم توجه ویژه مسئولان و وزرا به ابلاغیه‌ها و تصمیمات

در همین خصوص می‌توان به اظهارات «جلیل جلالی فر» تحلیل‌گر و فعال تجارت خارجی اشاره کرد که با اشاره به اقدامات دشمن در طول فعالیت دولت سیزدهم به ویژه در آستانه انتخابات ایران از طریق بر هم زدن ثبات و آرامش بازار گفت: “مطمئنا دشمن همواره با به راه انداختن موج رسانه‌ای و مخرب، قصد تاثیر منفی بر گفتمان کاندیدا‌های انتخابات و در نهایت فشار به بازار و مردم را دارد. قطعا تکلیف دشمن که معلوم است و می‌دانیم با نیت سوء بدنبال ضربه زدن به اقتصاد ماست، اما نباید کاری کرد که ما به دلیل تصمیمات غیرمنطقی و مقطعی برخی وزرا و مسئولان کشور از داخل هم ضربه بخوریم. به همین دلیل تصمیم گیرندگان کشور باید بیش از پیش مراقب سیاست‌ها و ابلاغیه‌های خود باشند تا حداقل از داخل، مشکلی برای اقتصاد ما بوجود نیاید.”

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بررسی خدمات و عملکرد شهید آیت‌الله رئیسی در مدت کمتر از ۱۰۰۰ روز در بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی کاملاً روشن است. به طوریکه حتی پیش از آنکه دوره فعالیت دولت سیزدهم به پایان برسد، بسیاری از شاخص‌ها و متغیر‌های کلان اقتصادی کشور متحول شد و درحالی که دهه ۹۰ با عنوان «دهه سوخته اقتصاد ایران» نامگذاری شد، تنها با گذشت سه سال از دولت سیزدهم، شاخص‌های مختلف نشان از بهبود شرایط اقتصادی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا