اخبار یکاقتصادی

سرعت تورم در دولت شهید رئیسی کاهش یافت/ ثبات و آرامش بازار ارز باوجود حوادث داخلی و منطقه‌ای

ثبات و آرامش بازار ارز از جمله دستاورد‌های دولت سیزدهم و بانک مرکزی است که با تدابیر و اجرای سیاست‌های داخلی و خارجی ایجاد شد.

به گزارش بانک برتر به نقل از ایبنا، بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی و سیاسی معتقدند در یک سال گذشته بازار ارز به خوبی کنترل و مدیریت شد و این اتفاق مهم در حالی رخ داده که ایران و منطقه در این مدت شاهد انواع حوادث امنیتی و سیاسی بود. به اذعان کارشناسان این در حالیست که در سال‌های گذشته و به ویژه در دولت قبل (دوازدهم) کشور به محض رخداد‌های بسیار محدودتر سیاسی، نظامی و امنیتی، مدام با جهش نرخ ارز مواجه می‌شد.

گام موثر دولت در آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده

در همین راستا اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی یکی از عوامل مهم در کاهش نوسانات قیمت ارز در یکسال گذشته را آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کشور‌های مختلف خواند و گفت: این موضوع در سایه دیپلماسی فعال ارزی بانک مرکزی رخ داد که مطمئنا به بهبود ذخایر ارزی کشور منتج شد.

به گفته وی افزایش میزان فروش نفت هم باعث شد تا ما شاهد شرایط بهتر ارزی در کشور باشیم، بطوریکه در دولت سیزدهم فروش روزانه نفت از ۴۰۰ هزار بشکه به یک و نیم میلیون بشکه در روز و حتی بیشتر از آن رسید. نکته مهم اینجا است که ایران هم نفت فروخت و هم مطالبات نفتی خود را وصول کرد و همین مسئله باعث بهبود وضعیت ذخایر ارزی کشور و در نتیجه تامین نیاز‌های ارزی و کاهش نوسانات در بازار شد.

نمره قبولی بانک مرکزی در دیپلماسی فعال ارزی

ابوالقاسم جراره، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر دیپلماسی فعال ارزی بانک مرکزی معتقد است: «یکی از عوامل کنترل و مدیریت بازار ارز این بود که ما در یک سال گذشته شاهد دیپلماسی فعال ارزی ازسوی بانک مرکزی بودیم که باعث بهبود وضعیت منابع ارزی کشور شد. ضمن اینکه مدیریت مطلوب بانک مرکزی بر بازار ارز و حذف بازار‌های غیر رسمی و ایجاد شفافیت در بازار نیز باعث شد تا بازار ارز کشور از ثبات قابل توجهی به ویژه در مواجهه با تهاجمات سیاسی منطقه‌ای برخوردار باشد.»

 

موج هیجانی قیمت ارز به خوبی کنترل و مهار شد

 

«دولت سیزدهم در سه سال عملکرد خود دستاورد‌های خوبی در حوزه اقتصادی داشت که یکی از مهمترین آن کنترل و مهار رشد شتابان و هیجانی قیمت ارز در بازار بود». این اظهارات را رحیم زارع، نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد و با تاکید بر همین موضوع اظهار داشت: «با وجود نتایج و دستاورد‌های خوبی که در این حوزه بدست آمده، اما کنترل رشد شتابان قیمت ارز به معنای صفر شدن افزایش قیمت و عدم وجود تورم نیست، بلکه باید گفت که رشد شتابان آن کنترل شده است. در سال‌های گذشته شاهد بودیم با هر اتفاق و هر اظهار نظری، بازار ارز دچار تلاطم و نوسان می‌شد و قیمت ارز به صورت جهشی افزایش می‌یافت؛ اما با توجه به عملکرد دولت سیزدهم و بانک مرکزی این تلاطم‌ها به خوبی مهار شد.»

کاهش شیب تورم با وجود اتفاقات داخلی و منطقه‌ای

در ادامه باید به اظهارات علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اشاره کرد که معتقد است: ما نمی‌گوییم در دولت شهید آیت الله رئیسی، تورم از بین رفت و گرانی وجود نداشت، اما واقعیت این است که شیب تورم کاهش پیدا کرد و شاهد کاهش رشد پایه پولی و رشد نقدینگی و در نتیجه کاهش تورم در کشور بودیم. نکته مهم اینجاست که کاهش تورم در شرایطی اتفاق افتاد که ما در یک سال گذشته حوادث مختلف داخلی و و بین المللی را شاهد بودیم که با وجود تمامی آنها، نوسان آنچنانی در بازار سرمایه ایجاد نشد.

به گفته وی اگرچه پس از هر یک از اتفاقات امنیتی و سیاسی منطقه، قیمت ارز در کشور با شیطنت اخلالگران و سوء استفاده‌گران بالا رفت، اما این افزایش قیمت قابل مقایسه با تلاطم‌های سال‌های قبل نبود و پس از چند روز کاهش یافت. در واقع باید ادعا کرد که تلاش دولت سیزدهم و بانک مرکزی در یکسال گذشته به ایجاد آرامش و ثبات نسبی در بازار ارز منتهی شد و کشور در برابر این قبیل حوادث، به خوبی تجهیز و مقاوم‌تر از سال‌های گذشته شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا