سیاسی

رهبری نگفتند انتخابات رقابتی و حزبی است، گفتند این شرایط فراهم آید/ مشوق انتخابات این نیست که فقط مردم را به صندوق رای دعوت کنیم

دبیرکل خانه کارگر گفت: رهبری نگفتند انتخابات رقابتی و حزبی است، بلکه گفتند که این شرایط فراهم آید. مشوق انتخابات این نیست که مردم را فقط به صندوق دعوت کنیم، بلکه مشوق این است که این حس به مردم منتقل شود که با شرکت در انتخابات مسائل کشور حل خواهد شد.به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران) و عبدالله گنجی (عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم) شب سه‌شنبه پنجم دی ماه در میزگرد تلویزیونی شبکه خبر و گفت‌وگوی ویژه خبری در رابطه با موضوع انتخابات مجلس حضور یافته و به بحث و گفت‌وگو پرداختند.
علیرضا محجوب در ابتدای سخنان خود در این میزگرد ضمن تسلیت شهادت سردار سیدرضی موسوی به مردم ایران اظهار کرد: نکته‌ای که باید درباره انتخابات عرض کنیم تصور می‌کنم مقام معظم رهبری یک مقدار فرمایشات‌شان هم بیم بود و هم امید‌ مقام معظم رهبری تلاش می‌کردند که مجلس را تشویق کنند تا مجلس را به رقابت حزبی دعوت کنند. اما به دلایل مختلف چنین چیزی محقق نشد. واقعیت این است که عرصه سیاست کشور نیازمند رقابت است و رهبری عنوان مسابقه را به این رقابت دادند. ایشان گفتند برای انتخابات باید مسابقه بگذاریم. دانستن کلیات مشکلات را حل نمی‌کند. باید از پیام‌های ما جهت و از دل این جهت‌دهی امید در بیاید.
وی افزود: رهبری نگفتند انتخابات رقابتی و حزبی است، بلکه گفتند که این شرایط فراهم آید. مشوق انتخابات این نیست که مردم را فقط به صندوق دعوت کنیم، بلکه مشوق این است که این حس به مردم منتقل شود که با شرکت در انتخابات مسائل کشور حل خواهد شد. ما می‌خواهیم که روزنامه‌ها و رسانه‌ها و مطبوعات در همین جهت همراهی کنند. اگر ما بنشینیم و تحرک سیاسی نداشته باشیم، چنین چیزی رخ نمی‌دهد. اگر هدف رای آوردن خودمان باشد، چنین هدفی محقق نمی‌شود. تصمیم مجموع مجلس فعلاً این نیست که انتخابات حزبی و رقابتی باشد. البته نهادهای دیگر هم وجود دارند که چنین فکر کنند.
دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: با تمام ضعف‌های اقتصادی و مشکلات در حوزه کارگری و مزدی و تورم‌ها و انواع چالش‌ها جریانات سیاسی باید یکدیگر را تقویت کنند. جریانات مثلا باید بگویند که ما از مسیری که ترسیم می‌کنیم، به دنبال حقوق کارگران و بازنشستگان و مردم هستیم. در چنین شرایطی میدان باز خواهد شد. برخی البته دنبال این میدان‌ها نیستند. حرف ما این است که باید میدان رقابت حول منافع فقرا و مردم ضعیف باشد. رهبری به خوبی اشاره کردند که باید جریان‌ها پرچمدار انتخابات باشند و افراد و کاندیداها به تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند.
محجوب ادامه داد: جناح‌های سیاسی در ایران ضعیف هستند و از آنجا که حزب مدرسه سیاست است، اگر احزاب ضعیف باشند، انتخابات و سیاست‌ورزی ضعیف خواهد بود. در شرایط فعلی این سخنان واقعی‌ترین صحبت‌هایی است که باید در جریان انتخابات مطرح شود.
وی اضافه کرد: تصور می‌کنم راه حل بسیار مهم است. رقابت‌های ما باید راه حل محور باشد و هجوم جناح‌ها و احزاب به هم درست نیست. ما در سال ۵۹ وضع بسیار بدی در کشور داشتیم و در خیابان سنگربندی شده بود. اما ابتدای انقلاب شهید بهشتی شرایطی به وجود آورد که در همان شرایط بغرنج همه پای صندوق انتخابات شرکت کنند. ما در این زمان نیز تاکید داریم که هیچ راهی به جز انتخابات نداریم. معتقدیم که نباید بگذاریم که خط اشرافیت، خط مخالفت با منافع ضعیفان و فقیران جامعه در رقابت‌ها پیروز شود و در همین جهت نیز تلاش خواهیم کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا