اخبار یکاقتصادیگفتگو

دوگانگی مدیریتی وزارت صمت و کشاورزی مرغ را پر داد

طاهره نصیری، بانک برتر؛ اوسطی در ادامه افزود: پیرو نشست مشترک اعضای کمیسیون کشاورزی با وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی، مراحل تصویب قیمت مرغ به تفصیل مورد بحث قرار گرفت. از تامین ارز برای نهاده های دامی تا تولید مرغ و در نهایت عرضه به بازار بررسی شد. اما اینکه در خرده فروشی ها با قیمت مصوب به مردم عرضه نمی شود، به نظارت ضعیف دولت و سازمان حمایت از مصرف کننده بر میگردد.

مرغداری هایی که نهاده ها را با ارز ۴۲۰۰ تومان دریافت کرده اند، باید ملزم شوند تا تولید خود را به قیمت مصوب عرضه کنند. هر چند جدا از تولیدکننده های منصف و با وجدان در عرصه مرغداری، ما تولید کننده هایی در این بازار داریم که اهلیت ندارند و از شرایط موجود سوءاستفاده می کنند. جهاد کشاورزی به راحتی می تواند نظارت و شناسایی کند . باید در کشتارگاه ها سامانه کاملا هوشمند در حوزه تولید و توزیع راه اندازی شود تا تخلفات بررسی و به پیگیری بی انجامد. اغلب همین خلا قانونی باعث سوء استفاده بسیاری از واحدها و خرده فروش ها می شود.

اوسطی با انتقاد از عملکرد سازمان تنظیم بازار و حمایت از مصرف کننده گفت: در جلسه روز قبل با وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی و اعضای سازمان حمایت از بازار به این رویه و عدم نظارت بر قیمت بازار انتقاد کردیم و اظهار داشتیم که در این مدت شما چه برنامه ای برای تنظیم قیمت مرغ دربازار داشتید. شاید اگر این سازمان وجود نداشت، شرایط بهتر و قابل کنترل تر پیش می رفت و این سازمان همچنان جواب قانع کننده ای به پرسش ما ندادند.

تولید مرغ زنجیره دارد که از پایه باید متعادل جلو برویم. وقتی این زنجیره از تعادل خارج شود، مشکلات این چنینی به چشم می آید. طبق گفته جهاد کشاورزی نهاده به کشور وارد شده است، اما تمام نهاده ها وارد سامانه بازارگاه نشده و متاسفانه انحراف دارد. نکته دیگری که مورد بحث قرار گرفت این بود که نهاده ها به لحاظ ترکیب ، مقدار و زمان با روند تولید در کشور همکاری نداشته است. یعنی در مقاطعی که نیاز به نهاده بوده، کمبود داشتیم و همین تاثیر خود را در بازار گذاشت. در مقاطعی دیگر به صورت سینوسی نهاده ها را وارد کردیم و تمام این بی ثباتی ها باعث آسیب زیادی در آن موقعیت خاص شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر تعیین قیمت مصوب مرغ و اتمام حجت با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت گفت: این دوستان مکلف شدند که شرایط را پایدار کنند و قیمت مصوب در بازار رعایت شود. اعلام می کنم که نهاده خوب و به مقدار کافی وارد شده و بانک مرکزی و وزارت صمت مکلف شدند تا در بحث تخصیص سفارش ها و تخصیص ارز و ورود نهاده همیت و جدیت لازم را داشته باشند.

اوسطی تصریح کرد قانون تمرکز اختیارات باید از وزارت صمت به جهاد کشاورزی برگردد ومطالبه گری ما از جهاد کشاورزی باشد این خواسته چند ماهه نمایندگان از ریاست جمهوری است . نداشتن اختیارات لازم در جهاد کشاورزی باعث دوگانگی مدیریتی در حوزه دام و نهاده شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا