اخبار یکاقتصادیبانکگفتگو

، مدیران مربوطه در حفظ ارزش پول ملی موفق عمل نکردند

بانک برتر، نماینده آستارا در پاسخ به سوال خبرنگار ما که چرا مدیران و مسئولان اجرایی برای حفظ ارزش پول ملی که رو به سراشیبی است، اقدام عملی و مثبتی نمی کنند، گفت: نهاد های کشور  به وظایف خودشون عمل می کنند واین افسارگسیختگی که در اقتصاد بوجود آمده را نمی توانیم به رها کردن و بی توجهی بانک مرکزی نسبت دهیم. اما واقعیت این است که ما در حفظ ارزش پول ملی کشور موفق عمل نکردیم. ولی اینکه چرا این اتفاق افتاده نیاز به بررسی موشکافانه و گسترده دارد که اقتصاددانان کشور باید نظر بدهند. حفظ ارزش پول ملی در علم اقتصاد نیاز به روش های استاندارد دارد که ما به بعضی از روش ها عمل می کنیم و به بعضی دیگر اهمیت نمی دهیم. مسایلی که در حال حاضر وجود دارد  این است که اقتصاد کشور در حال رکود وهمزمان تحریم است. واحد های تولیدی کشور در شرایط مطلوبی به سر نمی برند و جمع این قضایا باعث کاهش ارزش پول ملی کشور می شود. بخش بزرگی از ارز کشور که حاصل صادرات است در خارج کشور مانده و به داخل برگردانده نشده و حتی کشورهای دوست ما نیز اموال را بلوکه کردند و به ما نگرداندند. همه این عوامل تاثیر منفی در واحد پول ملی کشور گذاشت. هر چند آقای همتی تلاش خود را کردند، اما به میزان زیادی موفق نبودند. باید خودشان جواب بدهند و مطمعنا بهتر می توانند علت این اتفاق را توضیح دهند.

در شرایط کنونی شاید راهکار این باشد که نظارت با قدرت بیشتری وارد عمل شود و واحد های تولیدی در زنجیره تامین منابع قرار بگیرند. یعنی در تامین منابع مالی و توزیع محصولات توزیع شده موفقیتی صورت نگرفته و این زنجیره باید اصلاح و تقویت شود. بانک ها اغلب اعتماد نمی کنند و واحد های تولیدی را بابت تسهیلات تحت فشار می گذارند و یا واحد هایی که تسهیلات را دریافت کردند در جایی که باید از این منابع مالی استفاده نمی کنند. بخش بزرگی از اقتصاد ما با این معضلات درگیر است که باید اصلاح شود. بارها در تلویزیون دیدیم که پرونده های اقتصادی زیادی روی میز قضات انباشته میشود و با اینکه برخورد قضایی هم صورت می گیرد، اما به دلیل کثرت در این گونه مفاسد، این برخوردها شاید کافی نباشد و باید با گستردگی و سرعت بیشتری صورت بگیرد تا بتوانیم جلوی هر گونه فساد را در اقتصاد بگیریم. اگر برخورد قاطع ای در این زمینه صورت بگیرد اقتصادی شفاف و سیال و پاک به وجود می آید و چرخه تامین از مواد اولیه و منابع مالی و چرخه توزیع انجام می گیرد و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. بالطبع  محصولات با قیمتی مناسب و منصفانه به دست مردم خواهد رسید.

مرحبا در ادامه افزود: نکته بعدی وارد عمل شدن بخش دیپلماسی کشور است که باید بهتر عمل کند. بخش بزرگی از منابع مالی ما باید به کشور برگردد و صادر کنندگان باید بدانند که ارز حاصل از صادرات باید به کشور برگردد و در اختیار تولید قرار بگیرد و مجددا وارد چرخه اقتصادی کشور شود. امیدواریم که با همین روش مقاومت دشمنان کشور را خواهیم شکست و بالطبع با شکست آنان بعضی از مشکلاتی که آن ها برای ما ایجاد کردند و تحمیل می کند، حل خواهد شد. در جمع بندی بگویم که تلاش می کنیم که بیشتر از این شرمنده مردم عزیزمان نباشیم و با چرخه مثبت اقتصادی در کشور قطعا مردم هم زندگی بهتری خواهند داشت و قدرت خریدشان متناسب با درآمدشان خواهد بود. باید هر کس با هر لباس و منصب و در هر سنگری تلاش کند تا این اتفاق خوب در اقتصاد کشور روی دهد. من ایمان و اعتقاد دارم که این اتفاق می افتد و مردم ما زندگی راحتتری خواهند داشت. این مردم سالیان سال است که پای آرمان های انقلاب ایستاده اند و پایداری می کنند. مردم ایران ارزش این را دارند که با بهترین شرایط ممکن زندگی کنند انشالا.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا