اقتصادیگفتگو

دکتر زهرا مهدی زاده، کارشناس مسائل شهری مطرح کرد: خرید خانه در تهران رویا شده است

* گرانی مسکن یکی از بزرگترین معضلات شهر های کشور به ویژه تهران است. به عنوان متخصص شهرسازی آیا راهکاری در این زمینه دارید؟
در دو دهه اخیر گرانی و بالا رفتن قیمت خانه در تهران خانه‌دار شدن برای بعضی‌ها به صورت رویا شده است. با توجه به اینکه از لحاظ زمین، و وفوه مصالح ساختمان، و وجود نیروی انسانی ارزان وجود دارد ولی همچنان قیمت مسکن بسیار گران است. بعضی از دلایل گرانی مسکن عبارتند از: نداشتن برنامه جامع مسکن و طرح‌های بدون برنامه مانند مسکن مهر و اجتماعی، عدم تعاون عرضه و تقاضا، ساخت مسکن به روش سنتی، نبود مدیریت زمین شهری، تسهیلات اندک بانکی و…راهکار برای حل مسئله در شهر تهران تغییر و اصلاح طرح جامع شهری برای گسترش شهر تهران، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و از جمله بهترین راهکار استفاده از تجارب کشورهای توسعه یافته در زمینه شهرهای جدید و اقماری برای جذب سرریز جمعیت به این مناطق با کیفیت بخشیدن، ایجاد اشتغال و انتقال سریع حمل‌ونقل از این شهرها به شهر تهران می‌باشد.

*فضای سبز شهری چه اهمیتی دارد؟ وضعیت کنونی تهران از نظر فضای سبز را چگونه ارزیابی می کنید؟ راهکار شما برای احیا فضاهای سبز شهری از جمله باغات شهر تهران چیست؟
فضای سبز شهری از دو بعد دارای اهمیت است. ۱- بعد زیست‌محیطی ۲- بعد اجتماعی بعد زیست‌محیطی عملکرد فضای سبز در تغییر اقلیم، کاهش آلودگی هوا و صوتی، جلوگیری از فرسایش خاک و… می‌باشد که تاثیر بسزایی در ارتقاء سلامت شهروندان و محیط‌زیست شهری دارد. در بعد اجتماعی ایجاد پارک‌های شهری و کمک به گذران اوقات فراغت شهروندان که افزون بر سلامت جسمانی موجب آرامش روانی آنها نیز می‌شود. مهم‌ترین مشکلات فضای سبز شهر تهران عدم توزیع مناسب فضای سبز و پارک‌ها در مناطق مختلف شهر به صورت متعادل است. در بعضی مناطق تهران با کمبود فضای سبز و پارک شهری و عدم وجود سلسله مراتب پارک‌های شهری به چشم می‌خورد.
درمورد احیا فضای سبز شهری برنامه‌ریزی و مدیریت فضای سبز موجود و همین‌طور ایجاد فضاهای سبز جدید، احداث پارک‌ها و استفاده از گونه‌های گیاهی مناسب محیط شهر تهران می‌باشد. برای حفظ باغات اطراف شهر تهران از طریق جلوگیری از ساخت‌وساز بی‌رویه و غیرمجاز در این مناطق و تبدیل این باغات به کمربندهای سبز علاوه بر حفظ باغات از گسترش بی‌رویه شهر نیز جلوگیری می‌شود. با توجه به اینکه این باغات در حریم شهر تهران هستند با ایجاد مدیریت یکپارچه حریم به حفظ و صیانت از این باغ‌ها دست خواهیم زد.

*این روزها اخباری مبنی بر اجرای طرح بازآفرینی شهری در تهران به گوش می رسد؟ این طرح به چه معنی است و چه اقداماتی را برای شهر تهران انجام خواهد داد؟ ضمانت اجرای آن چیست؟
بازآفرینی شهری نگرش و اقداماتی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهری و پیشرفت پایداری اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی در شهر بویژه بافت فرسوده شهری است.
بازآفرینی شهری فراتر از نوسازی، بهسازی، باززنده‌سازی و توانمندسازی است و همه این موارد را دربرمی‌گیرد. در شهر تهران بافت‌های فرسوده شهری و ناکارآمد شهری یکی از مباحث پیچیده و چندوجهی در حوزه شهرسازی و مدیریت شهری است و برنامه بازآفرینی بافت فرسوده شهر تهران سال‌ها است که مورد توجه بوده است و با تغییراتی در استراتژی و بهبود عملکرد مواجه شده است گرچه پیشرفت قابل ملاحظه ای در این برنامه دیده نمی‌شود به هر حال رویکرد دولتی کارایی ندارد و باید این موضوع و برنامه در قالب مشارکت ملی، عمومی، خصوصی و مردمی به وجود آید.

* هشدارهایی در تهران در مورد گودهای رها شده در تهران مطرح می شود. خطرات گودهای رها شده چیست؟ راهکار ساماندهی این معضل چیست؟
پروژه‌های گودبرداری که به دلایلی رها شده‌اند در فصول بارندگی سال باعث سرریزی آب‌های سطحی و فعال شدن آب‌های زیرسطحی و نفوذ به درون گودها است که همواره با خطراتی برای محیط اطارف را دربر دارد. به هر حال باید به ایمن‌سازی در گودبرداری در سطح شهر دست یافت براساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها یکی از وظایف شهرداری‌ها اتخاذ تدابیری موثر برای حفظ شهر از خطر سیل و رفع خطر از بناها و سلامت شهروندان می‌باشد که در صورت عدم رفع مشکل از سوی مالکین پس از اتمام مهلت شهرداری راسا اقدام به رفع خطر نماید. در هر حال باید ریشه رها شدن این گودها را بررسی کرد که به دو دلیل عمده اختلافات حقوقی و مالکیتی یا مشکل تامین مالی پروژه باعث شده است. بنابراین شهرداری شورای شهر با تصویب بودجه و تامین مالی به رفع خطر این گودها باید بپردازند.

*طرح تفصیلی تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟ تاثیرات این طرح را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا تاکنون این طرح توانسته گرهی از مشکلات شهر تهران حل کند؟
طرح‌های توسعه شهری از جمله طرح تفصیلی به طور کلی دارای مشکلات متعددی از لحاظ تهیه، تصویب و اجرا هستند طرح تفصیلی که عبارت است از تعیین خیابان‌ها، اماکن تجاری، اداری، خدماتی، مسکونی، تراکم و توزیع آنها می‌باشد. طرح تفصیلی شهر تهران را به چهار پهنه سکونت، فعالیت، مختلط و حفاظت سبز تقسیم نموده است این طرح در بعضی از موارد و مناطق موفق و باعث رونق ساخت‌وساز، ارتقاء سرانه‌های شهری گردیده است. ولی در کل دارای مشکلاتی می‌باشد که باعث اعتراض افراد و شهروندان واقع شده است. از جمله قیمت که باعث بالا رفتن قیمت در بعضی مناطق و افت قیمت در بعضی مناطق یا محلات شهری شده است. بعضی از ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران باعث کاهش کیفیت زندگی در شهر تهران شده، به هر حال طرح تفصیلی باعث نارضایتی تعدادی از شهروندان در بعضی مناطق شده است.مثلاً مناطقی که تغییر کاربری و مجوز تجاری‌سازی داده شده باعث ایجاد ترافیک سنگین در منطقه شده است. این مسئله نیازمند بازنگری در ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران را می‌ خواهد.

*مواردی از حوادث شهری که در اثر ساختمانهای نا ایمن رخ داده است شاهد هستیم. (پلاسکو، کلنیک سینای اطهر) برای حل معضل ساختمانهای ناایمن چه باید کرد؟ خلاء قوانین در این زمینه داریم یا مشکل دراجراست؟ مسئولیت ساماندهی با کدام نهاد است؟
ساختمان‌های ناایمن در مناطق مختلف شهر تهران از جمله جنوب و مرکز شهر تهران وجود دارد. ایمنی در برابر آتش سوزی یکی از مهم‌ترین نکات در این ساختمان‌ها است که نمونه بارز آن ساختمان پلاسکو بود. در سال‌های گذشته و سال‌های اخیر کاهش کیفیت ساخت و ساز یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در شهر تهران باعث ایجاد ساختمان‌های ناایمن شده است.
کاهش کیفیت ساخت‌وساز به گران شدن مصالح و تامین مالی پروژه‌ها برمی‌گردد.
به هر حال در ابتدا جلوگیری از ایجاد جنس ساختمان‌هایی در سطح شهر با نظارت کامل در ساخت‌وساز بویژه از طرف مجموعه نظام مهندسی می‌باشد.
در ادامه مهم‌ترین مسئله شناسایی و پایش ساختمان‌های ناایمن در سطح شهر و مناطق مختلف است و باز طبق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مبنی بر اتخاذ تدابیر و اقدام جهت رفع خطر این بناها شهرداری موظف است بعد از اعلام و دادن مهلت به مالک راساً به رفع خطر اقدام نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا