بانک

مقایسه ساده بانک: ملت، صادرات و تجارت

به گزارش بانک برتر؛ بانک ملت صورت های مالی ۹ ماهه خود را منتشر کرد؛ در نگاه اول شاید کاهش سود خالص در نظر ها مهم باشد اما باید به ریز این صورت های مالی و عملکرد بانک توجه داشت.

در عملکرد ۹ ماهه بانک به سود خالص ۴۷۳۵ میلیارد تومانی رسیده است.

در بررسی ریز صورت های مالی ۹ ماهه، بانک با رشد ۱۱۸ درصدی درآمد کارمزدها همراه شده است. در سرفصل سرمایه گذاری ها نیز با تحقق سود قابل توجه ۶۹۸ میلیاردی رشد ۸۱ درصدی را به همراه داشته است.

اما عامل کاهنده ای که سبب شده تا بانک سود خالصش علی رغم رشد درآمد های عملیاتی و سرمایه گذاری با افت همراه شود، افت ۹۶ درصدی مبادلات ارزی می باشد.

بدین ترتیب بانک در عملکرد ۹ ماهه سال قبل درآمد ۱۰۳۲۷ میلیاردی را از این طریق شناسایی کرده است، اما در ۹ ماهه سال جاری به دلیل عدم ابلاغ رسمی افزایش نرخ تسعیر ارز و تعلل در این امر دارایی های ارزی بانک هنوز با نرخ های جدید تسعیر نشده و سود ۳۸۰ میلیاردی در این زمینه محقق شده است؛ در حالی که بانک ملت بیش از ۷ میلیارد دلار دارایی ارزی داشته و سود تسعیر ارز سنگینی به مانند سال قبل در این حوزه می تواند شناسایی نماید.

در سال گذشته نیز از ۶۵۵۸۱ میلیارد تومان درآمد های عملیاتی، ۳۹۵۲۴ میلیارد تومان ناشی از مبادلات ارزی می باشد؛ پس در نهایت اثرات این بخش بر سود بانک بسیار بالا است.

در بخش عملیاتی بانک موفقیت بزرگی داشته و در بازار رقابتی بین بانک ها توانسته با رشد ۴۷ درصدی منابع خود همراه شود.

در بانک ملت همانطور که مشخص است از نظر عملیاتی جهش بالایی در این درآمد ها به نسبت سایر بانک های هم ترازش ایجاد شده است.

این رشد درآمد ها بدون شناسایی سود تسعیر دارایی های ارزی می باشد. با توجه به این که بانک ملت در کل گروه بانک داری بیشترین تراز ارزی می باشد، با شناسایی سود تسعیر ارز توان جهش بیشتر سود سازی را داشته و سود آن  بالاتر از مابقی بانک ها قرار می گیرد.

همچنین بانک قصد دارد از محل سود تسعیر ارز افزایش سرمایه ای هم اعمال  نماید که منجر به افزایش توان تسهیلات دهی و کفایت سرمایه در بانک و رشد بیش از پیش درآمد های عملیاتی خواهد شد.

همانطور که مشاهده می شود بانک ملت در سطوح بانک های هم تراز خود در تمامی سر فصل ها با عملیات مثبت همراه و توانسته به عنوان بانک برتر عمل نماید.

اما در زمینه سرفصل مهم دیگر یعنی سود سرمایه گذاری ها نیز هنوز سود شرکت های مهمی نظیر گروه مالی ملت و چندین شرکت دیگر شناسایی نشده و در ۳ ماهه آخر سال شناسایی خواهد شد.

همچنین احتمال دارد سود تسعیر دارایی های ارزی بانک با نرخ های جدید نیز در ۳ ماهه آخر سال شناسایی شود.

بدین ترتیب در ۳ ماهه چهارم سال: رشد درآمد های عملیاتی ، رشد سود سرمایه گذاری ها و احتمال شناسایی سود تسعیر ارز همگی سبب خواهند شد تا صورت های مالی متفاوتی را شاهد و جهش سود در ۱۲ ماهه بانک روی دهد .

همچنین احتمال توافق هسته ای و برقرار شدن روابط بین بانکی که بانک ملت از طریق آن بیشترین سود را به دلیل حجم بالای مبادلات بین بانکی می برد، نیز خود پتانسیل دیگری برای سهامداران بانک ملت محسوب می شود.

پس در نهایت سهامداران بانک ملت همچنان در انتظار تحولات بنیادی سهم خود به خصوص با توجه به این که سهم در کف قیمتی قرار دارد، باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا