ورزشی

افاضلی: سوریه می‌تواند ما را به دردسر بیاندازد/ تمام تیم‌های مدعی در مرحله گروهی نوسان داشتند

کارشناس فوتبال عقیده دارد تیم ملی ایران از شانس بالایی برای قهرمانی آسیا برخوردار است.به گزارش ایلنا، هومن افاضلی، مشاور امیر قلعه‌نویی در خصوص وضعیت تیم ملی در مسابقات آسیایی صحبت کرد.
مرحله گروهی مسابقات برای تیم‌مان چطور بود و آیا کادر فنی از عملکرد تیم رضایت دارد؟
مرحله گروهی مسابقات با دوره قبل کاملاً متفاوت بود و فاصله تیم‌ها با یکدیگر بسیار کم شده است. تیم‌هایی که قبلاً با اختلاف زیاد شکست می‌خوردند، الان جزو تیم‌های تأثیرگذار در مرحله گروهی بودند و حتی شانس این را داشتند که به عنوان تیم سوم صعود کنند. این موضوع باعث شده تا این تیم‌ها با انرژی بیشتر در مسابقات حاضر شوند. در گروه ما هم این شرایط حاکم بود و تیم‌های هنگ‌کنگ و فلسطین تلاش زیادی برای صعود به یک هشتم داشتند و تلاش کردند تا در سرنوشت گروه تأثیرگذار باشند، این موضوع کار را برای تیم ما سخت کرده بود. در مجموع در مرحله گروهی موفق بودیم، البته تیم ما می‌تواند بهتر از این باشد.
عملکرد بازیکنان در بازی مقابل هنگ‌کنگ با انتقاد کارشناسان همراه بود، شما چه نظری در خصوص این واکنش‌ها دارید؟
انتقاد از تیم ملی حق مردم است چرا که این تیم برای آنهاست. تیم ملی یک ماه پیش با هنگ کنگ بازی کرده بود اما این تیم نشان داد که در فاصله یکماهه پیشرفت کرده است. با وجود این بازی‌مان را مقابل این تیم برگزار کردیم و به پیروزی رسیدیم. تلاش‌مان این است که نقاط ضعف‌مان را در مراحل بعدی پوشش دهیم و با شرایط بهتری به مصاف حریفان‌مان برویم. در مرحله گروهی تیم‌ها در کسب نتیجه نوسان دارند و ما هم چنین شرایطی داشتیم، کره و ژاپن هم با چنین شرایطی مواجه شدند. وقتی تیم ملی بازی می‌کند به دلیل علاقه‌ای که مردم دارند، توقعات از تیم بیشتر می‌شود و این موضوع باعث انتقاد برخی از کارشناسان فوتبال می‌شود که یکسری از این انتقادات وارد است اما بخش دیگر کاملاً احساسی است.
یعنی تیم ما در مراحل بعدی بهتر خواهد شد؟
تیم‌هایی که مدعی صعود هستند فرم مطلوب خود را در مراحل حذفی نشان می‌دهند. کادر فنی تیم ملی برای رسیدن به شرایط مطلوب در حال کار است، فضای زیادی برای بهتر شدن داریم و باید بدانیم که هیچ تیمی بدون ایراد نیست. تلاش ما بر این است تا اشکالات تیم ملی را برطرف کنیم اما نمی‌توان چیزی را تضمین کرد و باید مسیری را انتخاب کنیم تا اشکالات‌مان برطرف شود. از حالا به بعد هر تیمی که کمتر اشتباه کند می‌تواند نوسان کمتری داشته باشد.
ما حدود ۵ دهه است که قهرمان جام ملت‌ها نشدیم، از نظر شما این تیم شرایط این را دارد که طلسم ناکامی‌های تیم ملی را بشکند؟
ما در این تورنمنت تنها تیم قدرتمند نیستیم و تیم‌های دیگر هم چنین شرایطی دارند و حتی امکانات‌شان بیشتر از ماست، اینها را نباید فراموش کرد. با وجود این تلاش‌مان را می‌کنیم و با توجه به تیم خوبی که داریم، بتوانیم مقابل این تیم‌ها با قدرت بازی کنیم. فاصله بازی‌ها در مرحله گروهی کم است و تیم‌ها در این مرحله ترکیب اصلی خود را رو نمی‌کنند و بازیکنان ذخیره را جایگزین بازیکنان اصلی می‌کنند که در مورد ما هم این اتفاق افتاد. مخصوصاً تیم‌هایی مثل ایران، کره و ژاپن که لژیونرهای زیادی دارند، زمان آماده‌سازی‌شان برای حضور در مسابقات کم بود و طبیعتاً مرحله گروهی را برای آماده‌سازی تیم در نظر گرفتیم. وارد زمین می‌شویم آنها هم از ما می‌ترسند اما  ما هم هیچ کدام از حریفان‌مان را دست کم نمی‌گیریم.
سایر تیم‌های مدعی را چگونه دیدید؟
تمام تیم‌های مدعی در مرحله گروهی نوسان داشتند و همین نوسان‌ها است که نشان می‌دهد این تیم‌ها غیرقابل شکست نیستند. هر تیمی برای بهتر بودن نیاز به  پتانسیل انسانی و فنی دارد و علاوه بر این نیاز به سازماندهی دارد و مجموعه اینها شرایط را برای قهرمانی فراهم می‌کند. ما برخی از اینها را داریم و برخی دیگر را کمتر از رقبای‌مان داریم، این یک رقابت است و در این رقابت ممکن است که برنده یا بازنده باشیم. خیلی از همین تیم‌هایی که در مرحله گروهی حضور داشتند امکانات‌شان از ما بیشتر است. ما با برخی محدودیت‌ها مواجه هستیم که ممکن است کشورهای دیگر چنین محدودیتی نداشته باشند.
سوریه را چطور تیمی دیدید؟
سوریه تیم بسیار قدرتمندی است. البته برخی اشکالات دارد اما با توجه به پتانسیلی که دارد خود را به بهترین نحو ممکن برای رویارویی با تیم ما سازماندهی کرده است. آنها از نظر فیزیکی تیم قدرتمندی هستند و با انگیزه و شور و اشتیاق فراوان بازی می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا رقابت با این تیم سخت‌تر باشد. سوریه قطعاً حریف قابل احترام و سختی برای ما خواهد بود اما تیم ما تیم قدرتمندی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا