اقتصادیمهم ترین اخبار

برقراری عدالت مالیاتی با تمرکز ویژه دولت سیزدهم بر مشاغل خاص

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات دولت سیزدهم مبتنی بر تحقق عدالت و مقابله با فرار مالیاتی است.

به گزارش بانک برتر به نقل از ایبنا، اقبال شاکری درباره تاثیر اصلاح نظام مالیاتی برای رفتن به سمت مالیات ستانی عادلانه، اظهار داشت: یک اتفاق خوب در نظام مالیات ستانی کشور در این چند ساله رخ داده و با ایجاد سامانه‌های هوشمند به میزان زیادی جلوی فرار‌های مالیاتی گرفته شده است.

وی افزود: در سامانه‌های هوشمند مالیاتی می‌توان در مبدا اطلاعات ورودی و خروجی حساب فعالان اقتصادی گرفته شود و این مالیات‌ها هم صرف توسعه و آبادانی کشور خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس گفت: با این اصلاحات رخ داده در نظام مالیاتی و رفتن به سمت شناسایی مشاغل و بخش‌های دیگری که در این سال‌ها مالیات چندانی پرداخت نمی‌کردند، درآمد‌های مالیاتی کشور جهش خوبی پیدا کرده و اقدامات مالیاتی دولت سیزدهم کاملاً مبتنی بر تحقق عدالت و کاهش فرار مالیاتی بوده است.

شاکری با بیان اینکه جهش درآمد‌های مالیاتی بدون وارد کردن فشار به مودیان شفاف رخ داده است، بیان کرد: در این اصلاحات نظام مالیاتی، تلاش شده تا مالیات مشاغل به خصوص تمرکز بر مشاغل خاص گذاشته شود و به این ترتیب در بخش مشاغل خاص شاهد حرکت به سمت عدالت و اخذ مالیات مبتنی بر درآمد‌ها و به شکل عادلانه هستیم.

وی توضیح داد: در نکته دیگر در اخذ مالیات‌ها این است که ابتدا مالیات ستانی‌ها به تولید ضربه نزند، زیرا این تولید است که برای کشور سودآور است؛ از سوی دیگر در اصلاحات مالیاتی رخ داده در دولت سیزدهم تلاش شده تا به قشر کارمند و حقوق بگیر جامعه فشار وارد نشود، زیرا در موعد مقرر مالیات خود را پرداخت می‌کردند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: البته برخی مشاغل خاص در طول سال‌ها گذشته مالیات واقعی خود را نمی‌پرداختند؛ بنابراین برای رفع تبعیض و تحقق عدالت مالیاتی از این وجه نیز تلاش شده مالیات واقعی مشاغل خاص اخذ شود تا عدالت بین کارمند و کارگر با مشاغل خاص با درآمد‌های کلان تحقق یابد.

شاکری توضیح داد: تاکید مجلس در افزایش درآمد‌های مالیاتی و اصلاحات قوانین مالیاتی عدم فشار به تولیدکننده و کارمندان بوده است.

وی ادامه داد: در این اصلاحات مالیاتی بیشترین فشار به دانه‌درشت‌ها و فراریان مالیاتی بوده است؛ با این قوانین پیشرفت‌های خوبی در نظام مالیاتی شروع شده است. اصلاحات انجام شده در راستای برقراری عدالت مالیاتی و اخذ مالیات عادلانه از مشاغل و خصولتی‌ها بوده است.

عضو کمیسیون عمران گفت: یکی از اقدامات انجام شده در اصلاح نظام مالیاتی حذف ممیز‌های مالیاتی بوده تا دخالت انسانی به صفر برسد و مودیان مالیاتی خودشان پرونده مالیاتی خود را تکمیل کنند و از سوی دیگر با توجه به تراکنش‌ها و ورودی و خروجی حساب از آن‌ها مالیات اخذ شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا