سیاسی

آغاز حکومت پادشاه جدید مالزی (+عکس)

مالزی شکل منحصربه‌فردی از سلطنت را دارد که در آن ۹ سلطان / پادشاه مناطق مختلف این کشور هر ۵ سال یک بار پشت سرهم، پادشاهی کشور را به دست می گیرند.سلطان ابراهیم به عنوان پادشاه جدید مالزی آغاز به کار کرد.به گزارش عصرایران،  سلطان ابراهیم از ایالت جوهر در جنوب کشور در مراسمی  در کاخ ملی کوالالامپور (پایتخت) به عنوان پادشاه جدید آغاز به کار کرد.ابراهیم (۶۵ ساله) جانشین سلطان عبدالله سلطان احمدشاه می شود که پس از اتمام حکمرانی ۵ ساله خود به رهبری ایالت پاهنگ، ایالت زادگاهش بازگشت.مالزی شکل منحصربه‌فردی از سلطنت را دارد که در آن ۹ سلطان / پادشاه مناطق مختلف این کشور هر ۵ سال یک بار پشت سرهم، پادشاهی کشور را به دست می گیرند.
مالزی کشوری متشکل از چند جزیره بزرگ و کوچک در جنوب غربی آسیا قرار دارد و جمعیت آن بیش از ۳۲ میلیون نفر است.
هفدهمین پادشاه مالزی سلطان جوهر” سلطان ابراهیم سلطان اسکندر”، در کاخ ملی در کوالالامپور، مالزی در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ . رویترز/حسنور حسین
این سیستم از زمان استقلال مالزی از بریتانیا در سال ۱۹۵۷ در مالزی اجرا شده است. سلطان عبدالله سلطان احمد شاه، پادشاه قبلی در سال ۲۰۱۹ سلطنت خود را بر مالزی آغاز کرد بود.
سلطان ابراهیم در پی نشست حاکمان ایالتی که در کوالالامپور پایتخت این کشور برگزار شد، به عنوان هفدهمین پادشاه مالزی انتخاب شد.نوع حکومت مالزی، پادشاهی مشروطه و فدرال است. قدرت اجرایی و تصمیم گیری اساسی و کلی کشور در دست نخست وزیر و دولت است. نخست وزیر و دولت در نتیجه انتخابات پارلمانی انتخاب می شوند. پادشاه نقش سمبلیک دارد اما در سال های اخیر کشور شاهد افزایش نفوذ آن در نتیجه بی ثباتی سیاسی داخلی بود.
در حالی که سلطنت در مالزی تا حد زیادی فراتر از سیاست تلقی می شود، انتظار می رود پادشاه جدید سلطان ابراهیم که به صراحت شهرت دارد نقشی تاثیرگذار در کشور ایفا کند.
سلطان ابراهیم قبل از تحلیف خود در بیانیه ای مطبوعاتی گفت قصد دارد پادشاه فعال باشد. او پیشنهاد کرد شرکت دولتی نفت و سازمان مبارزه با فساد مستقیما به او گزارش دهند.وی همچنین در مورد برنامه های خود برای احیای پروژه راه آهن سریع السیر با سنگاپور صحبت کرد.
“انور ابراهیم” ​​نخست وزیر در واکنش به این موضع پادشاه جدید گفت همه نظرات قابل بحث هستند اما مطابق با آنچه در قانون اساسی فدرال آمده است.

سلطان ابراهیم به‌خاطر کلکسیون بزرگ خودروها و موتورسیکلت‌های لوکس‌اش شناخته می‌شود. او دارای منافع تجاری گسترده‌ای است؛ از املاک و مستغلات گرفته تا استخراج معدن، از جمله سهام در “فورست سیتی” Forest City، یک پروژه املاک ۱۰۰ میلیارد دلاری در ایالت جوهر(جنوب مالزی).
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اگرچه سمت پادشاه تشریفاتی است اما او بر انتصابات مهمی مانند نخست وزیر نظارت می کند. وی همچنین فرمانده نیروهای مسلح و رئیس دینی مسلمانان در این کشور است که اکثر جمعیت کشور را تشکیل می دهند.
ابراهیم پادشاه جدید در ایالات متحده امریکا تحصیل کرده و از خانواده ای ثروتمند و با نفوذ جوهر است. او یک افسر آموزش دیده در ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی است. همچنین با نخست وزیر انور ابراهیم رابطه نزدیک دارد و اغلب در مورد سیاست مالزی اظهار نظر می کند.

پادشاه همچنین قدرت عفو محکومان را دارد. در سال ۲۰۱۸، سلطان محمد پنجم، انور ابراهیم را که به اتهام همجنس‌گرایی در حال گذراندن دوران محکومیت خود بود، عفو کرد.
پادشاه در مالزی، به ویژه در میان اکثریت مسلمان این کشور، از اعتبار زیادی برخوردار است. هر انتقادی که به عنوان تحریک به تحقیر پادشاه تلقی شود می تواند منجر به حبس شود.
آخرین باری که سلطان جوهر پادشاهی کشور مالزی را به دست گرفت، ۳۹ سال پیش بود زمانی که پد ابراهیم (پادشاه جدید)، ​​در سال ۱۹۸۴ به عنوان هشتمین پادشاه مالزی معرفی شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا