اخبار یکنفت و انرژی

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۳

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۶ سنت معادل ۰.۳۰ درصد افزایش به ۸۷ دلار و ۲۶ سنت رسید.

به گزارش بانک برتر به نقل از تسنیم، قیمت نفت در روز دوشنبه در بحبوحه انتظار ادامه محدودیت عرضه ائتلاف اوپک پلاس، حمله به زیرساخت‌های انرژی روسیه و بهبود اطلاعات تولیدی چین که از دورنمای تقاضا در این کشور حمایت می‌کند، افزایش یافته است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۶ سنت معادل ۰.۳۰ درصد افزایش به ۸۷ دلار و ۲۶ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۸ سنت معادل ۰.۳۴ افزایش، ۸۳ دلار و ۴۵ سنت معامله می‌شود.

انتظار می‌رود حجم معاملات در روز دوشنبه محدود باشد، چون بازار‌ها در چندین کشور هنوز به خاطر تعطیلات عید پاک بسته هستند.

هر دوی این شاخص‌های نفتی سومین افزایش قیمت ماهانه را در پایان ماه مارس تجربه کردند. قیمت نفت برنت از اواسط ماه گذشته میلادی بالاتر از ۸۵ دلار در هر بشکه بوده است. انتظار می‌رود اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس کاهش تولید خود را تا پایان ژوئن تمدید کنند که می‌تواند عرضه نفت را در طول تابستان در نیمکره شمالی محدود کند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در روز جمعه گفت شرکت‌های نفت این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی تمرکز خود را بر کاهش تولید می‌گذارند تا با سایر کشور‌های عضو پلاس همراهی کرده باشند.

حمله‌های پهپادی اوکراین به زیرساخت‌های انرژی روسیه، به چندین پالایشگاه این کشور آسیب رسانده و انتظار می‌رود صادرات سوخت روسیه را کاهش دهد.

حدود یک میلیون بشکه در روز از ظرفیت فراوری نفت خام روسیه در نتیجه این حملات تعطیل شده که به صادرات نفت سولفور بالای این کشور آسیب می‌رساند. این درجه از نفت روسیه در پالایشگاه‌های چین و هند فرآوری می‌شود.

طبق گزارش بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس، تقاضا برای نفت در اروپا بالاتر از حد انتظار بوده و ۱۰۰ هزار بشکه در روز در ماه فوریه نسبت به سال قبل افزایش داشته است. این بانک انتظار ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش تقاضا را در ۲۰۲۴ داشت. ب

به نظر می‌رسد تقاضای بالا در اروپا، کاهش رشد عرضه آمریکا به همراه احتمال تمدید طرح کاهش تولید اوپک پلاس تا پایان ۲۰۲۴، از خطر کاهش تقاضا در چین پیشی گرفته است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تولید نفت خام این کشور به عنوان بزرگترین تولید کننده دنیا ۶ درصد در ماه فوریه نسبت به اوج ماه دسامبر به خاطر سرمای هوا کاهش یافته است.

تحلیلگران عقیده دارند این عوامل باعث می‌شود متوسط قیمت نفت خام برنت در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی حدود ۸۳ دلار در هر بشکه باشد.

تولید کارخانه‌ای در چین برای اولین بار طی شش ماه گذشته در ماه مارس افزایش یافته که تقاضا برای نفت در بزرگترین وارد کننده نفت خام دنیا را افزایش داده و از قیمت نفت حمایت می‌کند

سرمایه‌گذاران همچنین اطلاعات اقتصادی آمریکا را به دنبال نشانه‌ای از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو دنبال می‌کنند که می‌تواند از رشد اقتصاد دنیا و تقاضا برای نفت حمایت کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا