بانک برتر،سطح یک توانگری مالی بیمه آسیا در سال ۱۳۹۹ با نسبت ۱۲۰ درصد تایید شد که این امر نشاندهنده ارتقای توانایی سریع برآورد خسارت و سرعت عملکرد این شرکت بیمه در پرداخت خسارت به زیاندیده در زمان بروز خسارت است. به عبارتی، هرچه توانگری مالی شرکت بیشتر باشد، این اطمینان را به مشتریان میدهد که خسارات با سرعت بیشتری پرداخت میشود.
برهمین اساس، بیمه آسیا با ریسکسنجی صحیح و فنی، تداوم کنترل و نظارت دقیق، قدمت و تجربه ۶۰ ساله، پشتوانه عظیم نیروهای کارآمد و شبکه فروش توانمند توانسته است جایگاه خود را در رتبه یک توانگری برای سالیان متمادی حفظ کند.
این گزارش میافزاید، حق بیمه تولیدی شرکت بیمه آسیا در ۵ ماه نخست سال ۱۳۹۹ به رقم ۲هزار و ۹۳۰ میلیون تومان رسیده است که این شرکت همچنان با فاصله زیاد رتبه اول را در بین شرکتهای بیمه خصوصی کشوردارد. خسارت پرداختی این شرکت نیز در ۵ ماه ابتدایی امسال هزار و ۴۰۵میلیون تومان بوده است.
بر اساس این گزارش، از کل حق بیمه تولیدشده توسط شرکت بیمه آسیا در ۵ ماه نخست سال جاری، ۳۶ درصد در رشته بیمه شخص ثالث و حوادث راننده، ۱۹ درصد در رشته بیمه درمان، ۹درصد در رشته بیمه زندگی و ۳۶ درصد در سایر رشتهها بوده است.
همچنین از مجموع خسارت پرداخت شده در این مدت سهم بیمه شخص ثالث و حوادث راننده ۴۲ درصد ، بیمه درمان ۲۱ درصد، بیمه زندگی ۸ درصد و سایر رشتهها ۲۹ درصد برآورد شده است.
شرکت بیمه آسیا در مردادماه امسال، ۶,۶۹۳,۳۷۴ میلیون ریال حق بیمه تولید کرده که ۳,۳۶۰,۰۵۶ میلیون ریال خسارت پرداخت کرده است.
نکته قابل تامل در عملکرد شرکت بیمه آسیا در ۵ ماه نخست امسال میتوان به مدیریت بهینه ریسک و توازن نسبی در حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی اشاره کرد.
گفتنی است، همه شرکتهای بیمه زیر نظر بیمه مرکزی جمهوری اسلامی هستند و بر اساس قوانین و شرایط بیمه مرکزی فعالیت میکنند، اما براساس گزارشی که هرساله بیمه مرکزی ارائه میکند، سطح توانگری مالی شرکتهای بیمه متفاوت است. در ماده هفتم آییننامه نحوه محاسبه و نظارت بر توانگری مالی موسسات بیمهای آمده است که سطوح نظارتی در ۵ سطح تعیین می شوند.
شرکت هایی که در سطح یک توانگری مالی قرار دارند، نسبت توانگری آنها برابر۱۰۰ درصد و بیشتر است. این امر نشاندهنده آن است که شرکتها برای ایفای تعهدات خود در مقابل بیمه گذاران و صاحبان حقوق آنها از توانایی کافی برخوردارند.
نسبت توانگری مالی سطح ۲، بیش از ۷۰ درصد و کمتر از ۱۰۰ درصد است. سطح دو توانگری به این معناست که شرکتهای بیمه توانایی ایفای تعهدات خود را دارند ولی باید برای رسیدن به شرایط مطلوب، وضعیت مالی خود را ترمیم و تقویت کنند.
نسبت توانگری مالی سطح ۳، بیش از ۵۰ درصد و کمتر از ۷۰ درصد است. بر همین اساس، شرکتهای بیمه ای که در سطح ۳ قرار میگیرند موظفند علاوه بر اعلام برنامه ترمیم وضعیت مالی د۲ ساله به تفکیک هر سال، برنامه افزایش سرمایه برای ۲ سال آتی را نیز ارایه کنند. این برنامهها باید به گونهای باشد که در آن چگونگی ارتقاء سطح توانگری ظرف دو سال آینده را به صورت شفاف بیان کند.
همچنین، نسبت توانگری مالی سطح ۴، بیش از ۱۰ درصد و کمتر از ۵۰ درصد است. شرکت هایی که در این سطح از توانگری مالی قرار میگیرند، باید برنامه ترمیم وضعیت مالی و برنامه افزایش سرمایه برای سال آینده ارائه و تمهیدات لازم جهت ارتقا سطح توانگری خود را ارائه کنند. علاوه بر این با توجه به سطح توانگری شرکت ها، بیمه مرکزی به استناد ماده ۱۲ آئین نامه توانگری، شرکتهای بیمه مشمول را ملزم به انجام برخی از اقدامات فوری از جمله کاهش صدور بیمه نامه، عدم ارائه پاداش به مدیران و خودداری از سرمایه گذاری در بخش های کم بازده کرده است.
نسبت توانگری مالی سطح ۵، کمتر از ۱۰ درصد است. چنانچه نسبت توانگری موسسه بیمه در این سطح باشد، بیمه مرکزی مجاز است پروانه فعالیت موسسه بیمه را در یک یا چند رشته بیمه ای تعلیق یا ابطال کند.
حال بنا بر تأیید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، توانگری مالی بیمه آسیا در سال ۱۳۹۹ با نسبت ۱۲۰ درصد در سطح یک قرار گرفته است.
شایان ذکر است که با تدابیر مدیریت ارشد شرکت و تلاش و همت مدیران، کارشناسان و شبکه فروش فنی و کارآمد بیمه آسیا در تحقق طرح های جدید بیمه ای، تداوم نظارت ها و کنترل های دقیق، اقدام به افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید دارایی ها، توسعه بیمه های زندگی، تقویت شبکه فروش، ارتقای کیفی سرمایه انسانی، اصلاح ترکیب پرتفوی و سرمایه گذاری های بهینه،این شرکت در سال ۱۳۹۹ نیز همچون سالهای گذشته، سطح یک توانگری مالی را آن خود کرده است.