اخبار یکاقتصادیگفتگو

افزایش مرگ و میر کووید ۱۹ از کم کاری وزارت بهداشت نیست، جایی دیگر جستجو کنید

بانک برتر، میر محمدی میبدی با بیان این که از یک میلیارد یورو حدود ۵۹ درصد اختصاص پیدا کرده است، گفت: بخشی از این پول در اختیار وزارت بهداشت، بخشی دیگر از سازمان برنامه و بودجه مستقیما در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفته و بخشی دیگر در اختیار سازمان تامین اجتماعی و همچنین به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش دیگر در اختیار سازمان نیروهای مسلح برای بیمارستان های این حوزه و اقداماتی که برای مقابله با کرونا انجام می دهند، قرار گرفته است.

قسمتی از پول به حوزه های مختلفی از جمله سازمان غذا و دارو برای تامین و تخصیص موارد مورد نیاز در اختیار هیئت امنای ارزی و دانشگاه های دانشگاه های علوم پزشکی و …. قرار گرفته است.اما آن چه که ما انتظار داریم پرداخت ۴۱ درصد باقی مانده است. تا به حال چندین جلسه درکمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار شده و ما همچنان پیگیری می کنیم تا مابقی پول پرداخت شود. قرار بر این بود بر اساس دستوری که ریاست جمهور داده بودند تا ۸ آبان کل این مبلغ اختصاص پیدا کند . به همین علت و دیرکرد این موعد پرداخت، فردا جلسه ای با حضور معاونین وزیر بهداشت و درمان و دیوان محاسبات برگزار می کنیم تا بررسی جدی صورت بگیرد و گزارش جلسه را با حضور بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به کمیسیون ارائه می دهیم. انشالا در آتیه ای نزدیک بتوانیم ۴۱ درصد باقی مانده از یک میلیارد یورو را به این حوزه اختصاص دهیم.

نماینده میبد و تفت اذعان داشت: با توجه به شرایط خاص و سختی که بر وزارت بهداشت حاکم شد، دولت باید به حوزه سلامت توجه بیشتری می کرد. تمهیدات بهتری صورت می گرفت. شاید تعلل در این امر، به محدودیت های کشور و تحریم های اقتصادی که با آن روبرو است، برگردد اما نباید عدم تدبیر دولت را نادیده گرفت. این پول باید به وزارت بهداشت زودتر تعلق می گرفت تا مشکلات کمتری گریبانگیر مردم و سلامتی آنان می شد.

وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان ها و پرستارانی که شبانه روزی از جان و مال خود مایه گذاشتند و در برابر این بیماری نهایت سعی خود را برای سلامتی هموطنان به کار گرفتند، نباید دغدغه مالی و پولی داشته باشند. آقایان دولتی ها، رییس محترم جمهور، دکتر نوبخت و بانک مرکزی باید به این امر واقف باشند و تمهیداتی بیاندیشند تا هر چه سریع تر مابقی پول تخصیص داده شده، در اختیار حوزه بهداشت و درمان قرار بگیرد تا با فراغ بال بیشتری بتوانند به خدمات پزشکی بپردازند.

میر محمدی میبدی در خصوص ابهامات آمار کشته شده های کرونا در بین مردم وجود دارد، گفت: که آمار واقعی همان آمار رسمی است و خود شخص وزیر بهداشت  به شدت آمار غیر رسمی را رد کردند و گفتند هیچ دلیلی ندارد که آمار واقعی ارائه ندهیم و ایشان این موضوع را رد کردند.

آنچه که ما را با شیوع و افزایش تعداد مرگ و میرکووید ۱۹ مواجه کرد، کمکاری وزارت بهداشت نبود. مبتلایان بستری می شوند و کادر درمانی به صورت تمام وقت و دلسوزانه خدمت می کنند. تامین داروها به عهده وزارت بهداشت است و همه این مسیر توسط وزارت بهداشت پیش رفته است اما آنچه که باعث افزایش شیوع کرونا شده به رفتارها و تصمیمات دولت برمی گردد . تصمیمات دولتی هم در حوزه اقتصاد تعریف می شود. به این مفهوم که بخش اقتصاد و معیشت مردم در الویت است یا سلامتی؟ دولت می توانست با کاهش مسافرت ها، دورکاری کارمندان و تامین ماسک برای اقشار نیازمند بعلاوه فرهنگ سازی جدی برای مردم در امر یادگیری و رعایت پروتکل های بهداشتی، مداخله میکرد واین مداخله کمک بزرگی برای وزارت بهداشت محسوب می شد. وزارت بهداشت علیرغم محدودیت هایی که در بخش منابع مالی داشت، در بخش تجهیزات خدمات خوبی ارائه کرد. آنچه که می تواند درتخصیص مابقی این منابع به ما کمک کند و بسیار حیاتی می باشد، پرداخت معوقات پرستاران ، پزشکان ،کادر درمان و پاداش های مدنظر است و در کنار این ها تجهیزات مورد نیاز را هم تامین کند. امیدوارم که آقایان دولتی توجه ویژه ای داشته باشند و منابع را هر چه سریع تر در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند تا خدمات بهتر و بیشتری صورت بگیرد.

طاهره نصیری/ بانک برتر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا