بانک برتر، در ابتدای مراسم حسین اسلامی مدیرعامل هلدینگ فناوری نگاه گفت: « با آنکه تنها شش ماه از تاسیس این هلدینگ می¬گذرد اما به سبب حضور همکاران باسابقه واحد فناوری اطلاعات بانک کارآفرین در بدنه اصلی هلدینگ و پیوستن تعدادی از دوستان باتجربه به ایشان، “نگاه” تجربیات سالیان را همراه خود دارد. به اعتقاد من در شرایط موجود مهمترین حوزه سرمایهگذاری هر بانک حوزه سرمایهی انسانی است»
به گفته اسلامی مهمترین رویکرد در هلدینگ فناوری نگاه، شفافیت است و این هلدینگ دو ماموریت اصلی را دنبال می¬کند، یکی تامین نیازمندی¬های فناورانه بانک کارآفرین و سایر شرکتهای حاضر در این بانک و دیگری ارائه خدمت به دیگر بازیگران عرصه بانکداری و پرداخت. “نگاه” برای انجام این ماموریت ها در گام نخست اقدام به تاسیس دو شرکت کرده است. یکی شرکت “نگاه بانک” با مدیریت علیرضا بهمنی که بر ارائه خدمات فناورانه به بانک کارآفرین تمرکز دارد و سیاست جدید بانک برای ورود به بانکداری خرد (Retail banking) را دنبال کند و دیگری شرکت “نگاه پرداخت” با مدیریت هادی ابراهیمی که میکوشد در حوزه پرداخت مسیرهای متفاوتی را طی کند.
مدیرعامل هلدینگ فناوری نگاه سیاست اصلی این هلدینگ را تعامل با سایر شرکت¬ها و ارگانها، فارغ از اندازه و شهرت آن¬ها دانست و ضمن تاکید بر این موضوع مثالهایی از این رویکرد ارایه کرد، او گفت: « ما همکاری تازهای را با چند بانک، اپراتور همراه اول و شرکت خدمات انفورماتیک در حوزه کیف پول آغاز کردهایم که هدف اصلی آن نه رقابت با سایر مجموعه¬های فعال در این عرصه، بلکه تاثیرگذاری در مباحث رگولاتوری است.
همکاری با هفت بانک دیگر در حوزه بانکداریباز (opeچn banking) نیز از دیگر اقدامات اخیر ماست که به زودی از آن رونمایی خواهیم کرد.
این پروژهها تاکنون به ابتکارکانون بانک¬های خصوصی پیش رفته است و به سبب دیدگاه¬های مشترک فراوانی که با بانک پارسیان داریم در هر دو پروژه “کیف پول” و “بانکداریباز” با این بانک همکاری بسیاری داشتهایم».
او افزود: « نگاه می¬داند برنده آینده صنعت بانکداری، فینتک¬ها هستند و از این¬رو از ابتدای شروع فعالیتهای خود مشارکت نزدیک و فعالانه¬ای با آنها دارد. این رویه به یکی دیگر از رویکردهای هلدینگ فناوری نگاه یعنی چابکی جامه عمل میپوشاند، ما برای تامین چابکی مورد نیازمان همکاری نزدیکی با استارتآپها بهویژه فینتکها خواهیم داشت. نگاه می¬کوشد به عنوان یک شرکت فناوری، حلقه واسطی بین بانک¬ها و رگولاتوری از یک سو و شرکت¬های خصوصی از سوی دیگر باشد. شرکتهایی که شاید چندان با ادبیات رسمی حوزه بانکداری و پرداخت آشنا نباشند. در همین راستا ما همکاری مشترکی با موسسه دانشبنیان برکت که یک شرکت سرمایهگذاری (Venture Capital) در حوزه فینتکها دارد، را شروع کرده¬ایم و می¬کوشیم از تجربه کسانی که سال¬ها در این عرصه فعالیت کردهاند، بهره ببریم. ما همچنین در شش ماهه آتی از طریق مجموعه برکت در حوزه فینتکها ۶۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری خواهیم کرد.»
در ادامه نشست علیرضا بهمنی مدیرعامل شرکت “نگاه بانک” گفت: « پس از تاسیس هلدینگ فناوری نگاه، اکثر امور فنی بانک کارآفرین به شرکت نگاه بانک سپرده شده است. در واقع “نگاه بانک” در حوزه فناوری بازوی اجرایی بانک کارآفرین است که در زمینه نرم افزار، سخت افزار، زیرساخت و امنیت ارائه خدمت و محصول میکند. ما تا سال۱۴۰۰ بر ارتقای روالها و زیرساختهای فعلی تمرکز خواهیم داشت و پس از آن به سراغ پروژههای جدید خواهیم رفت و در این مسیر برآنیم که از ظرفیتهای بیرون از سازمان به شکل حداکثری استفاده کنیم. نمونههای موفق این سیاست را میتوان در عرضه محصولاتی چون همآفرین، رمزآفرین و کیفپول اپلیکیشن مانیزی دید که در آن به کمک سایر شرکتها توانستیم خدمتی جدید به مشتریان بانک یا سایر ارگانها ارائه کنیم. باید اشاره کنم برخی از این خدمات برای نخستین بار در صنعت بانکداری کشور اجرایی شدند.»
بهمنی وجود سامانه بانکدارییکپارچه (core banking)اختصاصی را از نقاط قوت بانک کارآفرین دانست و تاکید کرد: « پشتیبانی و ارتقاء این سامانه توانمندی و تجارب زیادی را برای ما به ارمغان آورده و جمعی از بهترین سرمایههای انسانی را در “نگاه بانک” دور هم جمع کرده است. ما به اتکای این سامانه می¬توانیم به سایر بانکها، نهادها و شرکتها نیز خدمات مورد نیازشان را ارائه کنیم.»
سپس هادی ابراهیمی مدیرعامل شرکت “نگاه پرداخت” جهتگیرهای این شرکت در حوزه پرداخت را ترسیم کرد. او گفت: « شرکت نگاه پرداخت بازوی کسبوکاری هلدینگ فناوری نگاه است و می¬کوشد به اتکای تجربه کارکنان خود نسبت به سایر شرکت¬های فعال در حوزه پرداخت، متفاوت عمل کند. “نگاه پرداخت” بر نقاط خاکستری این صنعت تمرکز خواهد کرد و هدف اصلی آن افزایش وفاداری مشتریان است. ما همچون سایر شرکت¬های پرداخت، تراکنش محور نیستیم. این شرکت از منظر بانک به حوزه پرداخت مینگرد و در پی افزایش رسوب یا معدل حسابهای بانکی حاصل از تراکنش¬هاست و نه افزایش تعداد آنها. ما به اصناف VIP با تعداد تراکنش¬های اندک توجه داریم و نه همه اصناف و در این خصوص با شرکتهای پرداخت مختلفی به توافق رسیدهایم. نگاه پرداخت همچنین در حوزه کیوسک¬های پرداخت و کارتهای اعتباری، فعالیت گسترده¬ای را آغاز کرده است.»
وی گفت: « در گام نخست در پی ایجاد یک اپلیکیشن پرداخت نیستیم و در این حوزه با سوپر اپلیکیشن¬های مطرح بازار همکاری می¬کنیم. به عنوان نمونه توانستیم در پروژه دارا دوم ۲۷% از کل تراکنشها را جذب کنیم و به رتبه نخست در میان بانکهای کشور دست یافتیم. در خصوص کیف پول نیز با توجه به وجود زیرساختهای ارائه آن در شرکت “نگاه بانک” در حال بازاریابی و جذب استارت¬آپ¬ها و فین¬تک¬هایی هستیم. شرکت نگاه پرداخت به دنبال ایجاد یک شبکه پشتیبانی استانی نیز نیست و با توجه به اینکه بسیاری از شرکت¬های پرداخت، استار¬تاپ¬ها، فین¬تک¬ها و کارگزاری¬های پرداخت زیرساخت¬های موثری در سراسر کشور دارند، ما علاقه¬مندیم با این مجموعه¬ها تعامل و همکاری داشته باشیم.»
در پایان این نشست مدیران عامل هلدینگ فناوری نگاه، شرکت نگاه بانک و شرکت نگاه پرداخت به گپ و گفت صمیمانه با خبرنگاران پرداختند.