اخبار یکاقتصادیبورس

نجات بازار بورس چراغ جادوی علاءالدین می خواهد

بانک برتر، در فرمول هایی که برای قیمت گذاری شرکت های دولتی استفاده  می شود ، باید شفافیت وجود داشته باشد و همچنین شیوه استفاده و بارگذاری این فرمول ها باید به صورت شفاف به نظارت نهادهای نظارتی برسد. تصحیح رویکردهای قیمت گذاری جزیی از الویت های بازار سرمایه است. شناسایی کسانی که در قیمت گذاری غیر واقعی و واگذاری شرکت های دولتی از طریق بورس مماشات می کنند، باید شناسایی شوند.


در واقع این افراد مانع شفافیت مالی در سازمان بورس هستند. چنانچه افرادی پشت این جریان باشند و بخواهند از رانت اطلاعاتی به ضرر سرمایه های مردم و بیت المال استفاده کنند و تنها به منافع خود بیاندیشند، مرتکب خیانتی بزرگ در حق مردمی می شوند که با امید سود در این بازارسرمایه گذاری کردند. راه عادلانه واگذاری شرکت های دولتی، عرضه در بورس است، اما به قیمت واقعی . البته در ابتدا باید تلاش کرد که بازار بورس و سرمایه ثبات پیدا کند و نهادهای مرتبط حمایت همه جانبه ای در این شرایط از بورس داشته باشند. شرکت های دولتی و غیر دولتی از واگذاری و افزایش صوری سهام شرکت ها جلوگیری و از اعمال نفوذ عده ای و ایجاد نوسانات ساختگی در قیمت ها جلوگیری کنند تا شرکت ها با قیمت واقعی عرضه شوند. وقتی پول وارد شده به بورس در راستای تولید شرکت مورد نظر قرار نگیرد اما ارزش شرکت افزایش پیدا می کند، یعنی ایراد از زیر ساخت های بازار سرمایه است. برخی شرکت ها سهام خود را به شکل صوری افزایش دادند و این رشد صوری حباب خطرناکی را در بازار سرمایه ایجاد کرد.رویکرد مجلس و نمایندگان این است که اعتماد  به بازار سرمایه برگردانده شود و برنامه‌ریزی برای تحقق این مهم در جریان است . چرا که بازار سرمایه یکی از پایه های اقتصاد بوده و مردم باید بدانند که مجلس و قوه قضاییه از این بازار حمایت می کنند. رشد طبیعی بازار سرمایه بستگی به سیاست های دولت دارد ونظارت موثر مجلس به وسیله ابزار سوال، و استیضاح است.
در بحث قیمت ها هم مجلس تذکرات جدی به وزیر اقتصاد داده است. ما معتقدیم در بورس سقف و کف قیمت ها باید با برنامه ریزی اصولی و از طریق بازار گردانی حفظ شود. این محدودیت ها باعث صیانت از سرمایه های مردم میشود و مشکلاتی که بازار سرمایه با آن دست به گریبان است، رخ نمی دهد.

طاهره نصیری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا