بورس

مدیرعامل بورس کالا: حرفه‌ای‌ترین فعال بازار سرمایه، فعالان بازار کالایی هستند

بانک برتر، سلطانی‌نژاد گفت: قبلاً شاید تصور سیاست‌گذاران بر این بود که حمایت از مردم فقط از طریق حمایت از قیمت کالا‌ها امکان‌پذیر است. ولی بعد از آزادسازی سهام عدالت، افزایش ثروت مردم از طریق بازار سرمایه هم موردتوجه قرار گرفت.


یعنی به‌جای اینکه تلاش برای کاهش قیمت کالا‌ها به‌منظور حمایت از مردم، اجازه دهیم هر کالایی باقیمت واقعی معامله شود و نفع این قیمت‌گذاری واقعی نصیب خود مردم شود. فروش محصول شرکت‌ها باقیمت کمتر، سودی گذرا و کوتاه‌مدت نصیب مردم می‌کند؛ ولی می‌توان مردم را در سود شرکت‌ها سهیم کرد تا به‌جای افزایش سود، زمینه افزایش ثروت مردم فراهم شود.
مدیرعامل بورس کالا گفت:امکان دسترسی مردم به کالای ارزان‌قیمت، خوب است؛ اما رویکرد افزایش ثروت برای مردم رویکرد متعالی‌تری خواهد بود. افزایش ثروت مردم در گام اول مستلزم فراهم کردن بستری برای سهامدار شدن مردم (مثل واگذاری سهام عدالت) است که این اتفاق افتاده است.
دومین گام ایجاد درک و شناخت برای مردم در مورد ارتباط بازار کالایی و بازار مالی است تا متوجه شوند فروش محصول شرکت‌ها به قیمت واقعی، منجر به افزایش سودآوری و افزایش سرمایه شرکت‌ها و درنهایت افزایش ثروت سهامداران خواهد شد.
در چنین شرایطی، سهامداران سهم‌های فولادی و سیمانی و… از فروش این محصولات باقیمت واقعی استقبال خواهند کرد و این روش، روش نوینی است که قبل از این کمتر به آن توجه شده است و انتظار می‌رود رسانه‌های تخصصی بازار سرمایه  ارتباط بین بازار کالا و سرمایه‌گذاری را به مردم توضیح دهند.
۵۰ میلیون نفر از مردم کشورمان سهامدار هستند و وقتی آینده روشنی از این سرمایه‌گذاری برای آن‌ها ترسیم شود، نه‌تن‌ها تمایلی به واگذاری سرمایه‌های خود ندارند، بلکه مترصد افزایش دارایی‌های بورسی خود نیز خواهند بود و تمام تلاش ارکان بازار سرمایه هم این است که این اتفاق بیفتد و این مهم بدون همکاری رسانه‌های تخصصی کار آسانی نخواهد بود.
حضور مردم در کانال‌ها و گروه‌های مرتبط به بازار سرمایه بسیار پررنگ شده و به‌جای توجه به فاکتور‌های سنتی مثل p/e، نگاه سرمایه‌گذاران معطوف طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها و روند قیمت‌های جهانی و امکان عرضه محصول شرکت‌ها در بورس کالا و… است و بورس کالا هم تلاش کرده همکاری مناسبی با رسانه‌های تحلیلی داشته باشد و اطلاعات موردنیاز بازار را از طریق سایت در اختیار بازار قرار دهد.
حامد سلطانی نژاد در رابطه با روش تهیه و ارائه اطلاعات گفت :بورس کالا هرروز اطلاعات مربوط به جزییات معاملات انجام‌شده در آن روز و همچنین برنامه عرضه‌های روز بعد را منتشر می‌کند. این اطلاعات، داده‌های خامی است که توسط رسانه‌های تحلیلی و تخصصی، فرآوری شده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.
وی در مورد زمان فرآیند پذیرش هر کالا در بورس کالا گفت : نورافکن بورس کالا بر کالا‌های جدید تابیده می‌شود و با روشن شدن این نورافکن، مسائل و مشکلاتی آشکار می‌شود. اما در مورد کالا‌هایی که این نورافکن به آن تابیده نشده، هیچ اطلاعاتی نداریم.
گاهی در روند تولید کالا‌هایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، اختلال و مشکلی ایجاد می‌شود که می‌تواند تعادل بازار آن محصول را بر هم بزند و این اختلالات و مشکلات، معمولاً نشانه‌هایی دارند که در بورس کالا تلاش می‌شود قبل از ایجاد التهاب در یک بازار، از طریق نشانه‌ها، از عدم تعادل بازار جلوگیری کنیم. به همین منظور گزارشی به نام گزارش التهاب در بورس کالا در مورد محصولات مختلف تهیه می‌گردد و عرضه و تقاضا موردبررسی قرار می‌گیرد. برای مثال، قطع گاز فولادی‌ها، تولید را کاهش خواهد داد و باید کاری کرد که مانع التهاب بازار شد.
همچنین هر تخلف و فسادی در فرآیند عرضه و تقاضا، در بورس کالا به‌سرعت کشف می‌شود و اتفاقاً این نقطه قوت بورس کالا است که حساسیت بازیگران این بازار بر تخلف‌ها و تصمیمات مفسده زا تا این حد بالا است و عکس‌العمل فعالان این بازار را به دنبال دارد. ضمن اینکه هم‌صدایی فعالان بورس کالا با فعالان بازار سهام هم اتفاق خوبی است که می‌تواند نتایج مثبتی ازجمله تقویت بورس کالا را به دنبال داشته باشد. درنتیجه همین تقویت بورس کالا هم هر تصمیمی که به مصلحت سهامداران نباشد، بلافاصله با واکنش‌های منفی سهامداران مواجه خواهد شد.
سلطانی نژاد در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا گفت :اگر خودرو باقیمت واقعی مورد معامله قرار بگیرد، قیمت‌ها کاهش‌یافته و بازار خودرو متعادل خواهد شد؛ البته تمام این بحث‌ها مربوط به دورانی بود که دلار شیب صعودی داشت و شکاف قیمتی بین قیمت‌های درب کارخانه و بازار آزاد ایجادشده بود.
سلطانی نژاد: عرضه خودرو در بورس کالا قبلاً یک‌بار تجربه‌شده و البته پیچیدگی‌های زیادی هم دارد. مجلس طرح اولیه عرضه خودرو در بورس کالا را ارائه داد.
در همین راستا نیز بورس کالا هم نظراتی ارائه کرد اما؛ این طرح در کمیسیون صنایع مانده و هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده ولی به‌عنوان مسئولان حاضر در بورس‌کالا، از پذیرش هر کالای جدیدی استقبال می‌کنیم.
وی گفت ملاحظات ریزی برای عرضه خودرو وجود دارد، چراکه خودرو کالایی عمومی بوده و مردم روی قیمت آن حساس هستند. واقعیت این است که قانون‌گذار به این نتیجه رسیده که باید رانت خودرو حذف شود. در این پلتفرم که به‌نوعی حراج خودرو محسوب می‌شود، هر متقاضی که قیمت بالاتری برای خرید پیشنهاد کند، منتفع خواهد شد و البته باید دید قرار است سود حاصل از فروش محصول باقیمت بالاتر نصیب خودروسازان خواهد شد یا هدف از ارائه این طرح، حذف رانت خرید خودرو است و حساسیتی روی اینکه این عرضه در بورس کالا انجام شود یا نه، نداریم.
شاید تصور سیاست‌گذاران بر این بود که حمایت از مردم فقط از طریق حمایت از قیمت کالا‌ها امکان‌پذیر است. ولی بعد از آزادسازی سهام عدالت، افزایش ثروت مردم از طریق بازار سرمایه هم موردتوجه قرار گرفت.
اگر خودرو باقیمت واقعی مورد معامله قرار بگیرد، قیمت‌ها کاهش‌یافته و بازار خودرو متعادل خواهد شد؛ البته تمام این بحث‌ها مربوط به دورانی بود که دلار شیب صعودی داشت و شکاف قیمتی بین قیمت‌های درب کارخانه و بازار آزاد ایجادشده بود.
بازار خودرو بازیگران متعددی ازجمله قطعه‌سازان و نمایندگی‌ها و… دارد و در طرح مجلس تمام بازیگران لحاظ شده و نقشی برایشان تعریف‌شده بود. یکی از دلایل تأخیر این طرح هم خواسته‌های متفاوت ذینفعان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا