اقتصادی

معدن  دالی، تامین کننده بخشی از نیاز کشور به مس است

به گزارش بانک برتر، مختاری با بیان این که ظرفیت استخراج مس معدن دالی می تواند بخشی از مس مورد نیاز کشور را تامین کند، گفت: با توجه به میزان اشتغالزایی و کمک به صنایع پایین دستی درآمدها و ارزآوری حاصل از آن در شرایط کنونی تحریم، می تواند سهم عمده ای در شکوفایی اقتصاد کشور داشته باشد.

عضو هیئت مدیره معدن مس دالی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه بهره بردار به عنوان پیمانکار دولت تا به امروز به علت حضور عده ای کارشکن و سودجو و با توجه به سرمایه گذاری های عظیم، امکان بهره برداری از معدن را پیدا نکرده است. ما امادگی لازم برای سرمایه گذاری و بهره برداری از معدن را داریم، اما به دلیل درگیری ها و اختلافاتی که عده ای افراد سودجو ایجاد کردند، امکان بردن ماشین آلات در محل را نداریم و ماشین الات قبلی و دستگاه های موجود را هم تخریب کردند.
وی در ادامه گفت: با گذشت چندین سال از دریافت مجوز بهره برداری و هزینه های زیاد برای استخراج از معدن ، هنوز کار به روال عادی پیش نرفته است و این امر موجب بوجود آمدن اخلال در نظام اقتصادی کشور شده است.
مختاری در رابطه با موافقت سازمان های دولتی در خصوص بهره برداری از معدن گفت: فعالیت معدن خسارتی به اراضی اطراف و ساکنان روستای پیرامون آن با وجود فاصله ۸ کیلومتر وارد نمی کند و شرکت اب منطقه، اداره کل منابع طبیعی و همچنین سازمان صمت، موافقت خود را به بهره برداری از معدن اعلام کرده است.
عضو هیئت مدیره تاکید کرد: از روستاییان اطراف معدن دعوت به همکاری شده است و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت رونق تولید داخلی در تلاش هستیم تا معدن مس دالی را زودتر راه اندازی کنیم تا فعالیت آغاز شود. بهره بردار سهم روستاییان را برای اشتغالزایی در الویت قرار داده است تا در جهت آبادانی و توسعه روستا مشارکت لازم را داشته باشد.
مختاری در ادامه اعلام کرد: با توجه به اینکه کشور با فروش نفت مشکل دارد ، باید بتوانیم از دیگر ظرفیت های موجود مانند معادن استفاده کنیم.
در طی سال های اخیر با اینکه تغییراتی در حد و حدود محیط زیست بوجود آمده ، اما مجوزهای بهره برداری هنوز هم معتبر است و مشکلی ندارد.
عضو هیئت مدیره معدن مس دالی اظهار داشت: مطالبات روستاییان و مخالفت آنان در خصوص بهره برداری از معدن به دلیل اطلاعات غلط است که به آنان داده اند.
ما آماده ایم تا شکوفایی روستا را بعد از بهره برداری از معدن تضمین کنیم. تاسیس واحد بهداری، آسفالت جاده های روستا از پیشنهادات ما بوده که هم زمان طرح های عمرانی را در توسعه روستا پیش ببریم.
همچنین قول دادیم با آغاز بهره برداری از معدن و تحویل ماده اولیه به صنایع پایین دستی کشور، عوارض وصول قانون مالیات بر ارزش افزوده به حساب دهیاری روستا واریز شود.
وی در ادمه تاکید کرد که بهره بردار از سال ۹۱ دارای پروانه بهره برداری است ومجوزهای لازم را دارد و تمامی مراحل برای فعالیت را طی کرده است.
مختاری در خصوص پتانسیل معدن مس دالی گفت: این معدن ۵ میلیون تن ذخیره قطعی  و ۱۲ میلیون تن ذخیره تخمینی دارد. عیار آن نیم دهم درصد است و با توجه به واحد فراوری که در نظر گرفته شده است، مس کنستانتره با عیار ۳۰ درصد تولید می کنیم.
عضو هیئت مدیره در انتهای سخنان خود گفت: حدود ۱۰ سال روی معدن سرمایه گذاری شده است. اکتشافات تکمیلی و مطالعات کارشناسی انجام گرفته و در رابطه با واحد فراوری که نوعی آب شویی مس است، هیچ ماده شیمیایی در آن وجود ندارد و برای راه اندازی این واحد فراوری سرمایه گذاری بالایی صورت گرفته است.

بانک برتر/ طاهره نصیری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا