سیاسیگفتگو

ظریف وزیر ضعیفی بود، اقتدار سیاست خارجی ما حاج قاسم بود

به گزارش بانک برتر؛ «جمهوری اسلامی ایران اگر می خواهد در عرصه ملی،  منطقه ای و بین المللی موفق عمل کند باید از نظریه میدان که خود اش حاکم بر همه چیز است و به عنوان یک تئوری علمی دیپلماسی ایران بپذیرد» این جمله را پروفسور محمد شریف ملک زاده در حالی به زبان می آورد خود از کارمندان وزارت امور خارجه و از فعالان سیاسی کشور است.

با ملک زاده به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی به گفت و گو نشستیم ایشان در دفاع از رشادت های شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی از ظریف به عنوان وزیر مور خارجه ضعیف یاد کرد و گفت که شهید حاج قاسم بسان بعضی ها ریش خود را نه با حنا و رنگ با خون رنگ کرد و برای کشور بزرگی و شرف آفرید.

در ادامه متن کامل گفت و گو با معاون رییس جمهور اسبق از نظر می گذرد:

 

*جناب اقای دکتر شما در مصاحبه ای شهید سلیمانی را مرد میدان دانستید چه شناختی از شخصیت ایشان دارید؟

** ملاحظه بفرمایید پدر علم مدیریت یعنی پیتر دراکر مسئله ای را مطرح می کند و آن اینکه ما نمی توانیم مدیریت کنیم آنچه را که نتوانیم اندازه گیری کنیم.

بر این اساس تنها کسی که برای مدیریتش اندازه و ارزش قائل بود شخصی به نام سردار دلها حاج قاسم سلیمانی بود؛ با توجه به ارتباطی که بنده با حضرت آیت الله هاشم شاهرودی داشتم و ایشان هم با کشورهای اسلامی مانند عراق ارتباط داشتند و شهید بزرگوار حاج قاسم را از نزدیک زیارت کرده بودند، آن حضرت همیشه از بزرگی، منش، شخصیت والا و عملگرا و مدیریت بسیار دقیق و اندیشمند حاج قاسم تعریف می کردند و می گفتند که حضور سردار در بحث خدمت گذاری در عرصه های مختلف کشور پر رنگ است و دیپلماسی ایران را بر اساس نظریه میدان ارتقا داده اند.

*با این حال جواد ظریف وزیر سابق کشورمان در فایل صوتی با پیش کشیدن مسئله میدان سعی در تخریب چهره سردار سلیمانی داشتند، شما چه نظری دارید؟

**من وارد این بحث نمی شوم اما چون نزدیک سالگرد حاج قاسم هستیم نکته ای را عرض می کنم؛ من آقای ظریف را به عنوان ناکارآمدترین و ضعیف ترین فرد در عرصه دیپلماسی می دانم.

مطمئناً خیلی ها با حرف من موافق هستند بهر حال بنده کارمند رسمی وزارت خارجه با بالاترین رسته سیاسی هستم و بیش از ۲۷ سال سابقه ی خدمت در وزارت خارجه را دارم.آقای ظریف از لحاظ دیپلماسی و ارتباط به خصوص در دوره ی برجام ضعیف ترین عملکرد را از خود نشان داد.

* اما آیا برای این حرف خود دلیلی هم دارید

 

** بله من این مسئله را در دو مرحله به اثبات می رسانم نخست اینکه اگر از ۹۰ درصد کارکنان وزارت خارجه سوال کنید که از عملکرد آقای ظریف راضی هستند می گویند نه!

از طرف دیگر ایشان مذاکره کننده خوبی نبودند بلکه مترجم خوبی هستند چون به زبان انگلیسی به دلیل زندگی در خارج از کشور مسلط هستند و در بحث دوگانه سازی و دوگانه انگاری مفهوم میدان و دیپلماسی را مطرح کردند که به نظر من از اساس نادرست است و جبهه گیری یکی بر علیه دیگری می باشد و زیان بار است.

در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران یکی از اقتدارهای اصلی ما حضور حاج قاسم سلیمانی به عنوان میدان دار اصلی در تمام عرصه ها بود.

اگر دیپلماسی امروز ما به عنوان دیپلماسی ایران موفق بوده و حرفی برای گفتن دارد به خاطر حضور حاج قاسم در عرصه های مختلف بخصوص در کنار دیپلماسی ایران بوده و ما ثمرات و اهمیت حضور ایشان را در کنار وزارت خارجه دیدیم.

از این دیدگاه مهمترین دستورکار سیاست خارجی و دیپلماسی در هر کشوری صیانت از کیان، حریم و منافع است.

جبهه گیری اصلی را شخص آقای ظریف داشتند که من این را اصلا نمی پذیرم.

* خب! پس از دیدگاه شما سردار سلیمانی تاثیر گذار در دیپلماسی بودند؟!

**بله ! در جمهوری اسلامی ایران خیلی از افراد را دیدیم از جمله رییس جمهور سابق که محاسن خود را با رنگ می کنند ولی خیلی از این بزرگان از جمله شهید سلیمانی محاسن خود را در خون خضاب کرد. یاد و خاطره کسانی که وجود و محاسن خود را در خون رنگ کردند و برای ملت ایران بزرگی، منش و اقتدار آفریدند را ما باید همیشه زنده نگه داریم نه کسانی که در طول سال های گذشته با عوام فریبی و ظاهر سازی خواستند از خودشان چهره ای نشان دهند اما ملت ایران چهره اصلی آنها را شناختند.

*سخن آخر شما!

** جمهوری اسلامی ایران اگر می خواهد در عرصه ملی،  منطقه ای و بین المللی موفق عمل کند باید از نظریه میدان که خود اش حاکم بر همه چیز است و به عنوان یک تئوری علمی دیپلماسی ایران بپذیرد. چرا که نظریه میدان و نسبت آن با دیپلماسی خود اش دفاع از کیان، حریم ، امنیت ملی، حفظ تمامیت سرزمینی و حمایت از منافع ملی را به ارمغان آورد.

سردار دلها حاج قاسم سلیمانی این نظریه را به معنای واقعی و علمی در کشور و سطح منطقه اجرایی کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا