اخبار یکبیمه

تجربه نابسامان یک بیمه گذار در بیمه سامان

به گزارش بانک برتر به نقل از راه مردم در صورت وقوع حادثه منجر به فوت یا نقص عضو برای کارگران در محل فعالیت مربوط به کارفرما در صورت احراز مسئولیت توسط مراجع ذیصلاح، کارفرما موظف به پرداخت دیه مصدوم می باشد و در صورتی که کارفرما فاقد بیمه نامه مسئولیت باشد یا شرکت بیمه گر به هر دلیلی از پرداخت خسارت خودداری کند، جبران مبلغ دیه که در سال ۱۴۰۰ در ماه حرام مبلغ ۶۴۰میلیون تومان است، مبلغی سنگینی است که گاهی خارج از توان کارفرمایان یا پیمانکاران می شود.
پیرو توضیح ذکر شده، آقای ناظم بلالی پیمانکار یک شرکت پیمانکاری در حوزه فعالیت های عمرانی با روزنامه راه مردم تماس گرفت و گفت: اگر شما برای مردم و مشکلاتی که در مسیر راه مردم است گزارش تهیه می کنید و با نقدهای خود تلاش می کنید که گره ها را شناسایی کرده تا گره گشا باشید،پس لطفا به مشکل و چالش من توجه کرده تا در سال پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، بلاتکلیف و افسرده باقی نمانم؛ این تماس و گفتگو بهانه ای شد تا پس از دریافت مستندات پرونده خسارت مربوطه، از طریق حوزه خبری بیمه و بانک گفتگویی با ایشان انجام دهیم.
صدایش لبریز از نگرانی و التهاب بود و چند بار در حین توضیحاتش مکث کرد تا بغضش را کنترل کند؛ مدیری آبرومند که بخاطر مشکلات یک پرونده حادثه منجر به فوت و تبعات فکری و عاطفی آن، فعالیت شرکتش را متوقف کرده و مدتهاست که با ماشینش کار می کند تا چرخ زندگیش بچرخد؛ خودرویی که تنها سرمایه اوست و ممکن است بخاطر پرداخت مابه التفاوت یک دیه مجبور به فروختن آن شود.
حکم دادگاهی را به ما نشان داد وگفت: در تیرماه سال ۹۵ یک ستون برق پوسیده در محل پروژه به روی یک عابر پیاده سقوط کرد و این اتفاق منجر به فوت او شد. با توجه به اینکه شخص عابر پیاده متولد افغانستان و جزو اتباع بیگانه بود، تمام تلاشم را برای کمک به خانواده متوفی انجام دادم و تقریبا سی میلیون تومان هم پرداخت کردم که شکایتی انجام نشود، ولی وراث با گرفتن وکیل شکایت کردند و علیرغم اینکه از خودم دفاع کردم ولی نتیجه هیئت کارشناسی ۳نفره باعث شد که طبق رای دادرس شعبه ۱۱۳۵دادگاه کیفری محکوم به پرداخت دیه و زندان شوم ولی چون سابقه کیفری نداشتم جزای نقدی نیز جایگزین یکسال حبس تعزیری شد.
۱-من در ۱۱/۴/۱۳۹۵ موضوع حادثه را به شرکت بیمه سامان گزارش کردم و کلیه ابلاغیه ها را نیز اعلام می کردم و در تاریخ ۶/۱۱/۹۸رای دادگاه را به شرکت بیمه سامان تحویل دادم و با کمک مشاور امور بیمه ای خود درخواست کردیم که هر چه زودتر مدارک لازم را اعلام تا پرونده تکمیل شود؛ ضمن اینکه رسید دبیرخانه شرکت بیمه گر بابت کلیه مکاتبات موجود است.
۲-با توجه به اینکه بیمه سامان در تهران هیچ پاسخی نداد و هیچ مدرکی هم درخواست نکرد، نگران شدیم که پرداخت دیه به سال دیگر منتقل شود و به علت یوم الادا بودن مبلغ دیه متضرر شویم از این رو در تاریخ ۱۵/۱۲/۱۳۹۸کلیه مدارک لازم با کمک فکری و عملی مشاور و مجری بیمه شرکتمان تحویل بیمه سامان شد و در مکاتبه انجام شده با بیمه گر یادآوری شد که در صورت تاخیر در پرداخت دیه، ضرر افزایش دیه برعهده خود شرکت بیمه سامان است؛ بنابراین مساعدت کنید.
۳-ناگهان با کمال تعجب و تاسف در روز پنجشنبه مورخ ۲۲/۱۲/۹۸از طرف شرکت بیمه سامان نامه ای دریافت کردیم که ۸مدرک جدید خواسته بودند که همه را طی مکاتبه پیشین تحویل داده بودیم، جز مدارک شناسایی وراث قانونی که در افغانستان بودند؛ شایان ذکر است که در شرایط کرونایی ملتهب انتهای سال ۹۸ مراجعه به اکثر اداره ها توام با مشکل بود؛ ولی بیمه سامان با لحنی تهدید آمیز نوشته بود که حداکثر ۷۲ساعت فرصت دارید این مدارک را بدهید در غیر اینصورت شرکت بیمه سامان، هیچگونه تعهدی درارتباط با افزایش دیات نخواهد داشت و البته انگار فراموش کرده بودند که پنجشنبه و جمعه تعطیل است و این نامه هشدار نیز باید زودتر ارسال می شد نه در آخرین لحظات سال ۹۸ و قبل از تعطیلات عید نوروز که بدترین هدیه به ما بود.
۴- خوشبختانه با سرعت عمل مشاور و مجری بیمه خودمان در روز شنبه ۲۴/۱۲/۱۳۹۸ با شرکت بیمه سامان مکاتبه کردیم تا بهانه ای باقی نماند و تکمیل بودن پرونده نیز یادآوری شد و اعلام کردیم چون قرار است مبلغ دیه به شماره حساب اجرای احکام که اعلام شده واریز شود به شرکت بیمه مربوط نیست که وراث کیستند و درخواست مدارک شناسایی آنها بی مورد است؛ زیرا پرداخت خسارت دیه با پرداخت مبلغ سرمایه عمر در بیمه نامه های عمر تفاوت می کند و چون به حساب اجرای احکام باید واریز شود خود دادگاه اقدام خواهد کرد و در مکاتبه تاکید شد سریعا مبلغ دیه را واریز کنید تا ضرر و زیان مضاعف ایجاد نشود.
۵-متاسفانه شرکت بیمه سامان علیرغم تاکید بسیار ما و درخواست مساعدت براساس آئین نامه شماره ۷۱ بیمه مرکزی در خصوص حمایت از حقوق بیمه گذاران و رعایت بدیهیات حمایت از بیمه گذاران به وظیفه قانونی خودش عمل نکرد و ما وارد سال جدید و اعلام دیه جدید شدیم و بعد از مکاتبه مجدد در سال ۹۹ در انتهای خردادماه درخواست دوباره برای دریافت شماره حساب شناسه دار را کردند و سپس مبلغ ۱۹۰ میلیون تومان که سقف تعهد بیمه نامه بر اساس دیه سال ۹۵ بود را واریز کردند که نوشدارو بعد از مرگ سهراب بود؛ زیرا دیه در سال ۹۸ معادل ۲۷۰ میلیون تومان شده بود و در سال ۹۹ دیه در ماه عادی به مبلغ ۳۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده بود که این تاخیر ابتدا به علت فرایند رسیدگی به پرونده حادثه در دادسرا و در نهایت بهانه گیری و عدم سرعت عمل شرکت بیمه سامان بود که در نهایت باعث ایجاد یک مابه التفاوت ۱۴۰میلیون تومانی شد که پرداخت آن از عهده یک پیمانکار ساده خارج بود.
۶-متاسفانه علیرغم پیگیری و مکاتبه با شرکت بیمه سامان، سهل انگاری و قصور مسئولین خود را قبول نکرد و چون این مابه التفاوت بلاتکلیف ماند و از طرفی وراث متوفی متوجه این افزایش و شرایط افزایش دیه ناشی از قانون پرداخت دیه یوم الادا شدند؛ برخلاف توافق اولیه بابت باقی مانده مبلغ دیه رضایت ندادند و زخمی بر زخم دیگر اضافه شد و افزایش دیه در سال ۱۴۰۰ نیز نمک ببشتر برزخم ما شد و مبلغ کل بدهی ما تقریبا ۲۰۰میلیون تومان شد(۴۵درصد افزایش دیه سال ۱۴۰۰) . با توجه به تماس های مکرر وکیل خانواده متوفی و تهدید به دریافت حکم جلب مدیریت شرکت را رها و جهت جبران مخارج زندگی به روی ماشینی که تنها سرمایه من است کار کردم تا خرج زندگیم در بیاید در حالیکه اگر ۱۹۰ میلیون تومان به موقع واریز می شد این تفاوت چشمگیر باعث تشدید مشکلات نمی شد و همان اسفند ۹۸ رضایت آنها را گرفته و پرونده مختومه می شد.
۷-در ۶/۶/۱۴۰۰ طی مکاتبه ای از شرکت بیمه سامان درخواست کردم عطف به آئین نامه ۷۱ حقوق بیمه گذاران پاسخ نامه مرا بدهند ضمن اینکه شماره بیمه نامه دومم را نیز اعلام کردم که برای جبران این دیه که سقف آن ۱۹۰میلیون تومان بوده است(بیمه نامه مسئولیت در برابر اشخاص ثالث) از سقف تعهدات بیمه نامه مسئولیت کارفرما در برابر کارکنانم( قسمت پوشش اشخاص ثالث) برداشت شود که توام با هم صادر شده بود، ولی علیرغم پیگیری های متعدد، حداقل احترام به مکاتبه انجام شده توسط نماینده ام انجام نشد و هیچ پاسخی نیز دریافت نکردیم و درنهایت در مورخ ۳۰/۱۱/۱۴۰۰ اعلام کردند که درخواست ما غیر قابل پرداخت است تا متوجه بشوم در سال پشتیبانی ها و مانع زدایی ها شرکت بیمه سامان حتی قصور و خطای خود را هم قبول نمی کند و اگر من توقع غیر فنی دارم با خبرنگار شما طبق قانون مطبوعات جهت اعلام پاسخ مصاحبه کرده و ثابت کنند که مکاتبات و مستندات من صحیح نیست یا خبرنگار شما با حوزه شکایت های بیمه مرکزی مصاحبه کرده و نتیجه را در همین روزنامه به اطلاع مخاطبین خود برسانید و این چالش را از طریق مصاحبه با کارشناسان بیمه ای صنعت بیمه و مقام های قضایی و کارگزاران منصف و خبره صنعت بیمه مطرح کنید و نتیجه را چاپ کنید تا یک تجربه برای من و امثال من باشد.
هنگامی که من تابلوی تبلیغاتی بیمه سامان با شعار آآررااممشش را در سطح شهر می دیدم احساس میکردم با تکیه بر خدمات بیمه ای این شرکت بیمه گر در لحظات سخت آرام می شوم، ولی الان مدتهاست که دچار تشویش هستم و حتی شنیدم که بیمه گر اعلام کرده که این حادثه منجر به مرگ صحنه سازی بوده و همان مبلغی که پرداخت کرده ایم نیز باید برگشت بخورد که باعث تعجب است؛ یعنی حالا بدهکار هم شده ام! در حالیکه من بابت دفاع از خودم به نظر کارشناسی اولیه اعتراض زدم و همچنین هزینه حمل جنازه به افغانستان را خودم دادم و تمام مستندات و نظر کارشناسان دادگستری در پرونده موجود است که این متوفی یک عابر پیاده بوده و در هنگام گذر از محل پروژه دچار این حادثه شده است.
درد دل این بیمه گذار با بغض دوباره او بابت این شیوه برخورد تمام شد و در انتها پرینت آئین نامه ۷۱حمایت از حقوق بیمه گذاران و بیمه شدگان را مقابل ما گذاشت و گفت: اگر روزنامه راه مردم برای مردم است در خصوص ماده ۲۱ و ۲۲ این آئین نامه تحقیق کنید و از مسئولین بیمه سامان بپرسید آیا در خصوص این پرونده انصاف و قانون رعایت شده است تا آرامش داشته باشیم یا که با بی توجهی برخورد شده است و انشاالله با پیگیری روزنامه راه مردم در خسارت های مشابه شاهد این برخوردها نباشیم.
پیمانکار متضرر با دلی مغموم ولی امیدوار به پیگیری خبرنگاران روزنامه راه مردم ما را ترک کرد و ما نیز در اولین قدم تصمیم گرفتیم با چاپ ماده های ذکر شده آئین نامه بیمه مرکزی بدون قضاوت نهایی به وظیفه خبری خود عمل کرده و سپس با مدیر بیمه های مسئولیت و رئیس اداره خسارت و سرپرست حوزه منطقه تهران در شرکت بیمه سامان مصاحبه کنیم و در خصوص این پرونده عجیب نظر ایشان را هم جویا شویم و در صورت تمایلشان پاسخ را چاپ و سپس ادعا و پاسخ ها را به نقد بگذاریم تا توسط سایر کارشناسان صنعت بیمه و به خصوص واحد شکایت های بیمه مرکزی موضوع بررسی و عارضه یابی شود یا در صورت انعطاف شرکت بیمه سامان ضرر ایجاد شده پرداخت و به پرونده دیگری بپردازیم که حضرت علی در خطبه ۲۰۵ نهج البلاغه فرموده اند:
«خدا رحمت کند مردی را که حقی را ببیند و به آن کمک نماید یا ستمی را ببیند و آن را منتفی بسازد و یاور حق باشد تا آن را به صاحبش برساند».
ماده ۲۱ و ۲۲ فصل چهارم آئین نامه ۷۱ حمایت از حقوق بیمه گذاران، بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنها
ماده ۲۱-عرضه کننده بیمه موظف است در اولین مراجعه (حضوری یا غیرحضوری) زیان دیده یا بیمه گزار برای دریافت خسارت، فهرست کامل مدارک لازم جهت بررسی و رسیدگی به خسارت، فرایند و مدت زمان رسیدگی، روش های جبران خسارت و رویه های داخلی حل و فصل شکایات را به زیان دیده یا بیمه گزار اعلام یا ارایه نماید.
ماده ۲۲-مؤسسه بیمه باید بعد از دریافت کلیه مدارک مربوط به خسارت حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز، مدارک را بررسی و نتیجه را اعلام نماید و در صورت احراز عدم استحقاق دریافت خسارت مراتب را همراه با ذکر دلایل به طور مکتوب به بیمه‌گذار یا زیان دیده اعلام نماید و در صورت قبول خسارت، مؤسسه بیمه موظف است حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز پس از قبول خسارت آن را پرداخت نماید. در مواردی که پرداخت خسارت پس از تکمیل مدارک مثبته از سوی بیمه‌گر، به تأخیر می‌افتد، طبق حکم ماده ۵۲۲ آئین دادرسی مدنی عمل می شود

منبع:روزنامه راه مردم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا