اخبار یکاقتصادیگزارش

پرداخت یار چیست؟ بهترین پرداخت‌یار برای کسب‌وکارهای b2b

اگر برای کسب‌وکار خود به دنبال راحت‌ترین راه برای داشتن خدمات پرداخت و درگاه‌ پرداخت هستید باید از طریق شرکت‌های پرداخت یار اقدام کنید. چرا این را می‌گوییم؟ برای این‌که شرکت‌های پرداخت‌یار که استارت‌‌آپ‌های حوزه‌ی فین تک محسوب می‌شوند با ایجاد زیرساخت‌های لازم و گرفتن مجوز از سامانه شاپرک مسیر خدمات پرداخت غیرحضوری و دریافت درگاه پرداخت را برای متقاضیان هموار و تسهیل می‌کنند. این شرکت‌ها در واقع به عنوان واسط بین ارائه‌دهندگان اصلی خدمات بانکی و صاحبان کسب‌وکارها قرار می‌گیرند و خدمات پرداخت از جمله درگاه واسط ارائه می‌دهند.‌

با توجه به این‌که تعداد فروشگاه‌های آنلاین و نوپا و استقبال از خرید و فروش اینترنتی‌ به‌خصوص مدل‌های کسب‌وکاری مختلف از جمله b2b افزایش یافته، در نتیجه اهمیت فعالیت و خدمات شرکت‌های پرداخت یار هم بیشتر شده است، به همین دلیل و برای آشنایی بیشتر شما در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم اطلاعات مفید و کاربردی از پرداخت یارها ارائه بدهیم.

پرداخت یاری چیست؟

به طور‌کلی پرداخت یار روی کمک و یاری رسانی به خدمات پرداخت آنلاین و غیرحضوری تمرکز دارد و هدف اصلی آن ارائه‌ی درگاه پرداخت و نظارت بر کار پذیرنده‌های پشتیبانی شده است. پذیرنده‌های پشتیبانی شده همان صاحبان حقیقی یا حقوقی هستند که از طریق پرداخت یارها اقدام به درگاه می‌کنند و کسب‌وکار خود را مجهز به درگاه پرداخت واسط می‌نمایند. از طرفی بر طبق مستندات پرداخت‌‌ یاری بانک مرکزی کشور پرداخت یارها به‌عنوان شخص حقوقی هستند که براساس قرارداد منعقده با شرکت‌هایpsp و تفاهم‌نامه‌ی منعقده با شرکت شاپرک فعالیت دارند.

هدف‌اصلی شرکت پرداخت یاری ارائه‌ درگاه پرداخت اینترنتی و نظارت بر عملکرد پذیرند‌های پشتیبانی شده است. شرکت‌هایی که مجوز پرداخت یاری را دارند، می‌توانند در بستر نت و در فضای وب‌سایت و موبایل که به صورت فیزیکی به کارت بانکی (CNP) نیازی نیست خدمات پرداخت را روی سوئیچpspها ارائه بدهند.

چرا پرداخت‌یارها به وجود آمدند؟

ماجرای تولد و پیدایش شرکت‌های پرداخت یاری برمی‌گردد به آن‌روزها که ارائه‌دهندگان درگاه‌ها با حجم زیادی از متقاصیان روبه‌رو شدند. در واقع در ایران فقط دوازده شرکت با نام شرکت‌های psp تحت نظارت و مدیریت بانک مرکزی و شبکه‌ی الکترونیکی شاپرک، درگاه پرداخت اینترنتی در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار می‌دهند. در حقیقت این شرکت‌ها  تنها به کسب‌وکارهایی که شرایط و مدارک لازم را از جمله مجوزهای مختلف کسب‌وکار و نماد اعتبار الکترونکی دارند، به شکل مستقیم درگاه ارائه می‌دهند، اما این روند تا چند سال پیش ادامه داشت تا زمانی که با افزایش خرید و فروش اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین، تقاضای گرفتن درگاه پرداخت هم افزایش یافت‌، دیگر این دوازده شرکت نمی‌توانستند پاسخگو باشند. از طرفی ماجرای اصلی این‌جا بود که بسیاری از کسب‌وکارها و به‌خصوص کسب‌وکارهای نوپا شرایط لازم را برای دریافت درگاه به شکل مستقیم ازpspها نداشتند و به همین دلیل شرکت‌های پرداخت‌یاری به میان آمدند.

پرداخت یارها که از سال ۱۳۸۴ به شکل رسمی وارد دنیای خدمات پرداخت شدند با بستن قرارداد با یک یا چند psp  مثل یک واسط عمل می‌کنند تا با ایجاد زیرساخت‌های مناسب مسیر را برای دریافت درگاه و خدمات پرداخت مرتفع کنند و درگاه پرداخت را با شرایط راحت‌تری در اختیار پذیرنده‌ها قرار بدهند؛

البته باید بدانید که شرکت‌های پرداخت یاری در برابر خدماتی که ارائه می‌دهند، بین نیم تا دو‌ونیم درصد کارمزد که مقدار درصد برای پرداخت‌یارهای مختلف متفاوت است، از هر تراکنش کسر می‌کنند در صورتی که کارمزد درگاه‌های مستقیم صفر است. با این حال به دلیل این‌که پرداخت‌یارها شرایط و الزامات سختی را پیش روی متقاضی قرار نمی‌گذارند و از آن‌جایی که افزونه‌ها و قابلیت‌های درگاه واسط نسبت به درگاه مستقیم بیشتر است؛ پس کفه‌ی ترازو به سمت پرداخت‌یارها سنگین‌تر است و درگاه‌های پرداخت‌یاری یا همان درگاه‌های واسط طرفداران بیشتری دارند.

مزایای پرداخت یاری را بشناسید

مزیت اصلی پرداخت یارها آسان کردن ارائه خدمات و سیستم‌های مالی غیرحضوری است. پرداخت‌یارهای مختلف می‌توانند برای جذب کاربر بیشتر در دنیای رقابت و با توجه به زیر ساخت‌های تعریف شده مزیت‌های رقابتی منحصر به خود را داشته باشند اما به طور کلی همه‌ی شرکت‌های پرداخت‌یار مزایای عمومی زیر را دارا هستند.

درگاه‌های پرداخت واسط را سازماندهی می‌کنند
از سوء استفاده‌ها و کلاه‌برداری احتمالی وب‌سایت‌های گوناگون جلوگیری می‌‌نمایند
در نظارت بیشتر شاپرک بر درگاه‌های پرداخت کمک می‌کنند
به هر پذیرنده‌ی درگاه یک کد پذیرندگی اختصاص می‌دهند
بر لیست سیاه پذیرندگان مدیریت بهتری انجام می‌‌دهند

شرایط لازم برای گرفتن مجوز پرداخت‌یاری

درخواست کننده‌ی مجوز پرداخت یاری باید شرایط زیر را داشته باشد.

داشتن شرکت حقوقی و ثبت شده در جمهوری اسلامی ایران
داشتن یک وب‌سایت کدنویسی ‌شده مناسب برای ارائه درگاه پرداخت واسط
داشتن یک سرور و بهتر این است که سرور داخلی باشد
ارائه‌ی گواهی عدم سوء‌پیشینه برای همه‌ی اعضای شرکت
درخواست کننده‌ی مجوز پرداخت‌یاری باید گواهی عدم بدهی معوق همه‌ی اعضای شرکت به بانک‌های جمهوری اسلامی ایران یا سابقه چک برگشتی ارائه بدهد

بهترین پرداخت‌یاری برای کسب‌وکارهای b2b  

 تعداد شرکت‌های پرداخت یار با توجه به گسترش فروشگاه‌های آنلاین و تغییر سبک خرید مردم روز‌به‌روز در حال افزایش است، در نتیجه هر کدام از این شرکت‌ها در بازار رقابت به دنبال ایجاد بهترین امکانات و قابلیت‌ها هستند. شما با مراجعه به سایت شاپرک می‌توانید لیست پرداخت‌یار‌هایی را مشاهده کنید که دارای مجوز لازم هستند.‌ از طرفی بسیاری از آن‌ها برای کسب‌وکارهایی که وب‌سایت ندارند و در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، فرم پرداخت یا همان لینک پرداخت ارائه می‌دهند که می‌تواند نیاز متقاضیان را در امور مالی شخصی مثل امور خیریه بر طرف کند.

در این میان اگر تجارت‌‌ شما به شکل b2b است؛ یعنی در کسب‌وکارتان با خرید و فروش عمده سروکار دارید و تراکنش‌های مالی شما مرتب با صاحبان مشاغل یا تولیدکنندگان است، یکی از بهترین پرداخت‌یارهایی که می‌توانید با خیال راحت از امنیت و اعتبار آن به سراغش بروید، شرکت پرداخت‌یار رایان پی است. درگاه واسط رایان پی که در پنل کاربری خود دارای سیستم تسهیم حساب است این امکان را به کسب‌وکار شما می‌دهد، در صورت لزوم سهم شرکا یا ذی‌نفعان خود را مشخص و به صورت جدا واریز کنید.‌

رایان پی که همیشه در حال توسعه‌ی امکانات، قابلیت‌ها و افزونه‌های جدید و به‌روز است و با دارا بودن قوی‌ترین سیستم‌های تضمین امنیت اطلاعات و انجام ۹۹ تراکنش در ثانیه با بیشترین پایداری و به‌طورکلی با سابقه‌ای که از مشتریان b2c و b2b دارد، می‌تواند به خوبی پاسخگوی دو طرف تجارت باشد. این شرکت دو سرویس لینک پرداخت با کارمزد ثابت ۵۰۰ تومان و درگاه پرداخت واسط برای وب‌سایت‌ها با کارمزد یک درصد با سقف تنها شش‌هزار تومان در اختیار شما قرار می‌دهد. توجه داشته باشید رایان پی در دو هفته‌ی اول از پذیرنده هیچ کارمزدی کسر نمی‌کند.

برخی از خدماتی که شرکت‌های پرداخت یار بصورت b2b ارائه می کنند

تعداد شرکت‌های پرداخت روز به روز درحال افزایش می‌باشند تا بتوانند ایده‌ها را پیاده سازی و فرایند پرداخت را تسهیل دهند، خدمات اصلی اکثرا آنها ارائه درگاه پرداخت آنلاین به کسب و کارهای اینترنتی می‌باشد اما این پایان ماجرای آن نیست و هر شرکت پرداخت یار دارای تنوع خدمات بسیاری دیگری هستند.

تسهیم
لینک پرداخت (فرم پرداخت)
تسویه و پرداخت گروهی
کیف پول
تسویه آنی
مدیریت تراکنش و پرداخت / گزارش گیری
پرداخت در محل
استرداد وجه
پرداخت درون برنامه‌ای
توسعه‌نرم افزاری در سیستم‌های فروش

کلام پایانی: پرداخت‌یارها نیاز متقاضیانی که شرایط دریافت درگاه مستقیم را ندارند به راحتی برطرف می‌کنند و می‌توانند انتخاب خوبی برای مدل‌های کسب‌وکار b2b  و b2c  باشند. در مقاله به طور کامل شرح دادیم که این شرکت‌ها به عنوان واسط میان pspها و پذیرنده‌ها قرار می‌گیرند و هدف‌شان ارائه‌ی درگاه پرداخت واسط است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا