اخبار یکاقتصادیبانکمهم ترین اخبار

بانک مرکزی اعلام کرد: رشد اقتصادی پاییز امسال ۵.۳ درصد

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش سایت بانک برتر؛ معاون اقتصادی بانک مرکزی، با اشاره به تهیه گزارش رشد اقتصادی کشور در فصل پاییز از سوی بانک مرکزی و انتشار آن در روز جاری، اظهارداشت: براساس محاسبات بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور به قیمت سال پایه ۹۵ در پاییز ۱۴۰۱ معادل ۵.۳ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت ۴.۵ درصد بوده است.

پیمان قربانی افزود: بخش کشاورزی ۱.۱ درصد، نفت ۱۵.۴ درصد، صنایع و معادن ۸.۹ درصد، بخش صنعت به طور مجزا ۱۱.۸ درصد و بخش خدمات ۳.۳ درصد رشد داشته است؛ رشد اقتصادی کشور در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ با احتساب نفت ۳.۷ درصد و بدون احتساب نفت ۳.۲ درصد بوده است. به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی امسال در فصل اول رشد اقتصادی ۲.۲ درصد، فصل دوم ۳.۶ درصد، فصل سوم ۵.۳ درصد بوده که نسبت به سال قبل روند افزایشی داشته است.

رشد ۱۱.۳ درصدی مصرف خصوصی در پاییزمعاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه در فصل پاییز مصرف خصوصی ۱۱.۳ درصد و مصرف بخش دولتی ۱۶ درصد رشد داشته است، گفت: در ۹ ماهه امسال رشد بخش مصرف خصوصی ۷.۷ درصد بوده در حالی که در دوره مشابه سال قبل این شاخص فقط ۲.۹ درصد رشد داشته است. تشکیل سرمایه ثابت در پاییز ۱۶.۶ درصد رشد کرد.

وی تصریح کرد: در پاییز ۱۴۰۱ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به رشد ۱۶.۶ درصد رسیده است. رشد تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات ۲۸.۳ درصد و در ساختمان ۶.۹ درصد بوده است.

این ارقام نشان می‌دهد روند رشد اقتصادی روند مثبتی بوده است و سرمایه گذاری روند خیلی خوبی داشته است. نیمی از تورم در سال جاری ناشی از شوک عرضه بود.

قربانی درباره وضعیت تورم و نقدینگی در اقتصاد ایران، با بیان اینکه در حوزه نرخ تورم، در بهمن ماه ۴۳.۶ درصد و تورم تولیدکننده ۳۶.۱ درصد بود، افزود: در ماه‌های گذشته شاهد التهابات در بازار‌ها بودیم و این مساله بر نرخ تورم اثر گذاشت؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد نیمی از تورم سال جاری ناشی از شوک عرضه (فشار هزینه) بوده است که با برنامه ریزی‌های انجام شده در سال آینده این شوک را نخواهیم داشت.

کاهش رشد نقدینگی به ۳۲ درصد وی با اشاره به رشد نقدینگی ۳۹ درصد در سال گذشته، گفت: رشد ۱۲ ماهه نقدینگی در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به ۳۲ درصد کاهش یافته است و همچنین در ۱۱ ماهه امسال رشد نقدینگی ۲۶.۳ درصد بوده و باتوجه به هدف گذاری رشد نقدینگی ۳۰ درصد از سوی بانک مرکزی برای سال جاری و تاکید رئیس جمهور بر کنترل رشد نقدینگی در سطح ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۱، به نظر می‌رسد تا پایان سال به این هدف برسیم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهارداشت: تحولات رشد اقتصادی و سرمایه گذاری همگی در روند مثبت قرار دارد و تلاش بر این است که رشد اقتصادی در زندگی مردم انعکاس داده شود و سفره مردم رونق بگیرد نرخ تورم کاهش پیدا کند، چون تورم اخیرا کام مردم را تلخ کرد، اما تحولات اقتصادی ناشی از رشد سرمایه‌گذاری و روند مثبت رشد اقتصادی نشان می‌دهد در آینده زندگی مردم بهتر شود.

منبع: صداوسیما

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا