هنر و فرهنگ

نقشه راه مدیریت سازمان‌ها برای ۱۰۰ سال آینده

کتاب دستورالعمل PMBOK  یا «راهنمایی برای مدیریت پروژه بدنه دانش» تازه‌ترین اثر استانداردساز درباره مدیریت پروژه و ایجاد ریتم هماهنگ و کارآمد برای پیکره و آناتومی سازمان‌هاست.به گزارش ایسنا، این کتاب به کوشش کامبیز یوسفی که دکترای استراتژی با گرایش مارکتینگ را از دانشگاه بیزنس اسکول لندن اخذ کرده، گردآوری و ترجمه شده است.
در معرفی این کتاب عنوان شده است: در واقع PMBOK روشی سازگار به شمار می‌رود که می‌تواند در تمام صنایع و بخش‌های درونی یک سازمان کاربرد داشته باشد و به همان دلیل است که فارغ از مرزهای جغرافیایی و تنوع صنایع، به رویکردی جهانی در زمینه مدیریت پروژه تبدیل شده است. در این کتاب می‌توان پاسخ و راهکارهایی برای مدیریت پروژه با توجه به رشد فزاینده تکنولوژی متاثر از دگرگونی مدل‌های سازمانی با هوش مصنوعی و قابلیت‌های مبتنی بر ابزارهای دیجیتال یافت.
کامبیز یوسفی در آیین رونمایی از این کتاب، از تاثیر مهم PMBOK بر منابع انسانی سازمان‌ها به‌خصوص در شیوه‌های ارائه جذب استعدادها، تیم‌سازی و توسعه مهارت‌ها تاکید کرد.
او افزود: به‌کارگیری این شیوه سبب می‌شود که در نهایت یک محیط کاری و مشارکتی را در سازمان شاهد باشیم که در آن، هر عضو دارای بیشترین انگیزه برای ارائه بهترین عملکرد خود است. یوسفی همچنین کاربرد PMBOK  را عامل پویایی آناتومی سازمان‌ها و تسهیل‌گر در زمینه مواردی از قبیل بودجه‌بندی، کنترل هزینه‌ها و مدیریت مالی ریسک عنوان کرد.
به گفته او، کتاب مدیریت پروژه دستورالعمل PMBOK به مدیران و تصمیم‌گیران سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که بتوانند مارکتینگ را با اهداف استراتژی همسو کنند و با رویکرد مشتری‌محور، محصولات و خدماتی عرضه کتند که با اهداف مشتریان و سازمان کاملا منطبق است.
این کتاب در ۲ بخش تدوین شده است که در بخش نخست به مباحثی چون سیستمی برای ارائه ارزش (خلق ارزش، سیستم‌های حاکمیت سازمانی، بخش‌های کاربردی مرتبط با محیط پروژه و ملاحظات مدیریت محصول) پرداخته شده است. در بخش دوم نیز موضوعاتی از قبیل دامنه‌های عملکرد پروژه، حوزه‌های عملکرد پروژه در پیوند با ذی‌نفعان، تیم، رویکرد توسعه و چرخه حیات، برنامه‌ریزی، اندازه‌گیری و نبود قطعیت مطرح شده است. در آیین رونمایی از این کتاب، ایرج حسابی فرزند مرحوم پروفسور حسابی نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های  کامبیز یوسفی برای تدوین استراتژی‌های مدرن و پویایی سازمان‌ها، اظهار کرد: مطالعه و به‌کارگیری رهنمودهای اثر فاخر «راهنمایی برای مدیریت پروژه بدنه دانش» یا دستورالعمل PMBOK  برای مدیران پروژه و دپارتمان‌ها بسیار موثر است. او تاکید کرد: این اثر می‌تواند استراتژی و نقشه راه مدیریت آناتومی سازمان‌ها را برای ۱۰۰ سال آینده تعیین کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا