هنر و فرهنگ

«من برین اشراق بالذات»، گفتار دوم از قافله باشی

دومین گفتار سیدامیر برهان قافله باشی در قالب کتاب «من برین اشراق بالذات» منتشر شد.به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «من برین اشراق بالذات» گفتار در نظام‌شناسی فلسفه‌ی ایرانی بازگشت به سنت اولیه اثر سیدامیر برهان قافله باشی به همت نشر روزگارنو در ۶۶۵ صفحه و با قیمت ۴۹۷ هزار تومان چاپ و روانه بازار شد.
این کتاب که گفتار دوم شناخته می‌شود بعد از انتشار رساله «بازشناخت مفهوم ایران» به چاپ رسیده و نویسنده به مباحثی پرداخته که ضرورت آن بیش از پیش اهمیت یافت است. نویسنده در این کتاب سعی کرده وضعیت تاریخی و بحران اندیشیدن در ایران را با در نظر آوردن بحرن در جهان غرب توضیح دهد تا از خلال پرداختن به این دو، بتوان به نتایج قابل قبولی در زمان حال رسید. البته از آنجایی که نویسنده توانسته در نخستین جلد به برخی از وجوه بحران در ایران اشاره کند، در این سطور تلاش داشته در وهله نخست با پرداختن به بحران غرب، آن را به اجمال توضیح دهد و با شناختی که می‌توان از این بحران بدست آورد، به اهمیت هستی‌شناسی مشرق فلسفی در ایران آگاهی یابد.
در آموزه‌های باستانی ایرانی، به خصوص در «سنت اولیه ایران» نسقی در شیوه اندیشیدن وجود داشته است که حکمایی نظیر جمشید و زرتشت در تاسیس آن موثر بوده‌اند. واضح است که بعد از تکوین این آموزه‌ها حکمای بعدی به اعتباری این مبانی را جزو مکان تکوین آگاهی خود به حساب آورده‌اند که البته در برخی از ادوار شناخت آن به طور اجباری از نظرها پنهان گردید. این آموزه‌ها به خلاف تفاوتی که در سیر زمان بر ظاهرشان وارد آمده اما موجب نشده ویژگی‌های خاص و مشترکشان که غالبا در طول تاریخ اندیشه در ایران از مهمترین مصادیق فلسفی به شمار رفته‌اند، از میان برود. زیرا نسقی که در بن مایه این آموزه‌ها به کار رفته اگرچه در ادوار دیگر به صورت‌های مختلفی بیان شده اما از لحاظ درون مایه از یک منبع واحد سرچشمه گرفته‌اند، که نمی‌توانسته تفاوت در وصف نظر، منجر به انقطاعی در زنجیره تبارشناسی آنان گردد.
بیژن تلیانی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا