هنر و فرهنگ

تجلیل از بانوان قرآنی برگزیده جهان اسلام در سومین محفل «خیرات حسان»

در حاشیه چهملین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی جمهوری اسلامی ایران سومین محفل قرآنی «خیرات حسان» با حضور بانوان جهان اسلام برگزار و از بانوان قرآنی برگزیده تجلیل شد.به گزارش ایسنا، امروز سه‌شنبه (۱اسفندماه) در حاشیه چهملین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی جمهوری اسلامی ایران سومین محفل قرآنی «خیرات حسان» با حضور بانوان جهان اسلام برگزار و از بانوان قرآنی برگزیده تجلیل شد.
جمیله علم‌الهدی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همسر رئیس‌جمهور، زینب نصرالله دختر سید حسن نصرالله دبیر حزب الله لبنان، سید بتول موسوی فرزند  شهید سید عباس موسوی روحانی شیعه لبنانی و دومین دبیر حزب الله لبنان، خانواده سفرای کشورهای مختلف، بانوان قاری و حافظ بیش از ۳۰ کشور، نخبگان قرآنی، دانش‌آموزان و مشتاقان فعالیت‌های قرآنی در این محفل قرآنی حضور داشتند.
در این محفل قرآنی نصیبه کرمی از ایران، زهرا طاقی الملطاشی، ماریا علفه از اندونزی، عاطفه ناصح از ایران و همچنین عتیقه صهیمی از سنگاپور قاریان افتخاری این محفل قرآنی بودند.
همسرایی آفاق و صهبا و همچنین اجرای مدیحه‌سرایی ضحی بلوط قاری اهل کشور لبنان در وصف امام رضا (ع) نیز از برنامه‌های جانبی این محفل قرآنی بود. در این محفل از ماریه علفه از کشور اندونزی، خدیجه سلوم از کشور لبنان، مریم قاسمی کرمی از کشور ایران، نازی کریمی از کشور بحرین و همچنین  فاطمه تجلیان از کشور ایران به عنوان بانوان برگزیده قرآنی تجلیل شد.
در این محفل همچنین از اسماء فلکی از کشور ایران برای کسب مقام اول رشته ترتیل در بخش دانش‌آموزی و عادله شیخی برای کسب مقام اول همین رشته در بخش بزرگسالان تجلیل شد.
در ادامه از مُهنا قنبری از کشور ایران برای کسب مقام اول در رشته حفظ کل قرآن کریم در بخش دانش‌آموزی و رویا فضائلی از کشور ایران برای کسب مقام اول همین رشته در بخش بزرگسالان تجلیل شد.
علم‌الهدی- دانشیار دانشگاه شهید بهشتی- با بیان اینکه در جهان امروز به ویژه در غرب، بحث جنسیت مطرح می‌شود، اما در قرآن کریم چنین مفهومی با عنوان زوجیت بیان می‌شود اظهار کرد: مفهوم زوجیت در برابر مفهوم جنسیت و فردیت قرار می‌گیرد. زوجیت در قرآن کریم نه‌تنها برای انسان، بلکه برای تمامی اشیا و موجودات بیان می‌شود. در این باره در سوره مبارکه یس آیه ۳۶ آمده است؛ سُبْحَانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْوَاجَ کُلَّهَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنْفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا یَعْلَمُونَ.
علم‌الهدی تصریح کرد: تفکر و تمدن غرب همچون همه تمدن‌های الحادی فعلی و گذشته بر تکثر موجودات تاکید داشته، اما قرآن بر وحدت، زوجیت و پیوند بین موجودات تاکید مؤکد دارد. اگر یک گام جلوتر برویم و از این بحث فلسفی فاصله بگیریم، مفهوم ازدواج را خواهیم داشت. عرف رایج ما، از ازدواج و همسری صحبت می‌کند که مایه پیدایش و توسعه خانواده و روابط خویشاوندی است.
وی این پرسش را مطرح کرد که آیا زوجیت اسم است یا فعلی است که باید به مرحله اجرا برسد؟ و افزود: مفهوم زوجیت در بین مردم یک فعل است و سه سطح برای آن تعریف می‌شود؛ یکی به صورت عرف است که مرد و زنی پیوند زناشویی می‌بندند و یک خانواده تشکیل داده و ضمن تولید مثل، از این رابطه لذات مادی و معنوی می‌برند و در طول بشریت به همین شکل بوده است.
علم‌الهدی تصریح کرد: مفهوم دیگر از زوجیت در اقتصاد سیاسی معنی دارد. در بیشتر جوامع قبلی نیز چنین رویکردی مشهود است، ولی در دوره مدرن به شکل عجیبی اهداف سیاسی و اقتصادی خاصی دنبال می‌شود و معنای خاصی دارد. کشورها برای افزایش جمعیت به این رابطه زن و مرد نیاز دارند و روی این رابطه سیاستگذاری می‌کنند و افزایش یا کاهش جمعیت در اقتصادشان حائز اهمیت است. در دوران مدرن، پایه مهم اقتصاد، رابطه زناشویی است و براساس سیاستگذاری‌ها معنای ازدواج تعریف می‌شود. این نوع سیاستگذاری‌ها با لایه‌های فرهنگی متنوعی همراه می‌شود. الان جامعه جهانی همچنان این سطح را دنبال می‌کند.
وی افزود: سطح سوم در کشور ما و دیگر کشورهای اسلامی در وادی ادبیات و عرفان خود را نشان می‌دهد. عرفا و ادیبان توانمند و بزرگی معنای دیگری از زوجیت در قالب استعاره ارائه می‌دهند، ولی در قرآن کریم، کلمه زوج و ازواج، در رابطه با روابط خانوادگی مفصل و متنوع و به عنوان فعل استفاده شده است. در قرآن، کلمه نکاح برای انسان استفاده شده است. این نکاح یا با کلمه زوج یا بدون آن آمده است. مفهوم زوجیت بیشتر از آن که بر اشخاص تاکید کند، بر مسیر زندگی تأکید دارد.
علم‌الهدی تصریح کرد: در قرآن به واژه «حور» برمی‌خوریم که مربوط به عصر پساانسان است و خود این موجود، نکته عجیبی است. حور چیست؟ در اینجا از تزویج خاصی بین انسان و فرشته سخن گفته می‌شود. حور، فرشته‌ای است پس از پیدایش انسان که وابسته به عملکرد اوست و با عملکرد خوبش موجود می‌شود. پس حور مربوط به آینده است. زوجیت در قرآن بیانیه هستی‌شناسی است. ازدواج یک حرکت تعالی‌بخش است و انسان را، که خود آیات، او را ذره آبی کم‌ارزش می‌داند، به مقام متقین می‌رساند. حورالعین با متقین تزویج می‌شوند. حرکت بشریت به سوی کمال به صورت زوجیت بوده است تا به مقام متقین برسد.
وی افزود: از چیستی حور می‌توان فهمید که بین ازدواج و تقوا ارتباط است. ازدواج‌های زمینی با چه اقتضائاتی به مقام بالای ازدواج انسان و فرشته منتج می‌شود؟ إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنّات وَ نَعِیم و در سوره دخان می‌خوانیم کَذَلِکَ وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِینٍ. همچنین در سوره الرحمن از آیه ۴۶ تا آخر، وصف همین گروه حور است. شاه‌بیت آن حُورٌ مَقْصُورَاتٌ فِی الْخِیَامِ است. این مسیر را با زوجیت می‌توان حرکت کرد. از شکل و شمایل حورالعین بیشتر صفات زنانه در آن است، گرچه فرشته جنسیت ندارد. جنگ فرهنگی بزرگی در پیش است و خانواده می‌تواند قربانی آن باشد. هم‌اکنون هم هسته همه تهاجم‌ها خانواده است. اندیشمندان درباره زوجیت بیشتر تحقیقات داشته باشند.
همچنین دختر سیدعباس موسوی در جمع بانوان طی سخنانی گفت: پدر شهیدم از مؤسسان حزب‌الله لبنان و از بنیانگذاران حوزه علمیه امام منتظر شهر بعلبک بود. عالمی مجاهد که شش ماه به عنوان دبیرکل حزب‌الله فعالیت داشت و سپس به همراه مادر و برادرم، از سوی اسرائیل، که قاتل انبیا و پیامبران الهی است، به شهادت رسید. مادرم نیز عالمه‌ای مجاهد و از استادان حوزه علمیه الزهرای بعلبک بود. این حوزه را نیز پدرم تأسیس کرده بود.برادر شهیدم، سیدحسین، همراه پدرم، توفیق دیدار امام خمینی(ره) را داشته است که نقل است، امام با چشمانی گریان و به یاد امام حسین(ع) بر سر او دست کشیده است.
موسوی از اوصاف پدرش چنین گفت: پدری مهربان برای جریان مقاومت بود. علم را با حلم همراه کرده بود و تلاشی خستگی‌ناپذیر داشت و شهادتی بی‌نظیر که همیشه آرزویش را داشت و امید که ما نیز به شهادت رسیده و در آن دنیا شفاعت امثال شهید موسوی را داشته باشیم.
وی در ادامه به مجاهدت خستگی‌ناپذیر زنان مظلوم و مقتدر غزه اشاره کرد و گفت: این چنین ایستادگی مردم غزه حیرت جهانی را به همراه داشته است. امروز، غرب در برابر الله اکبر، الحمدلله و حسبنا الله و نعم الوکیل زنان و کودکان غزه، متحیر مانده است. تمام اینها منجر شده است تا قرآن در دنیای غرب خوانش شود تا رازهای مخفی آن را کشف کنند.
بتول موسوی اظهار کرد: از ابتدای نبرد فلسطینی‌ها تا شکست اسرائیل در جنوب لبنان همه برگرفته از مفاهیم قرآن است. زنان غزه، انسان رسانه‌هایی هستند که توجه جهانیان را به ارزش‌ها جلب کرده‌اند. غرب را رسوا و جنایت‌های‌شان را برملا کردند. زنان، کارخانه انسان‌سازی هستند و قله‌های مکارم اخلاق را در میان فرزندان خود رشد می‌دهند. این زنان را باید ستود و باید از رنج غزه گفت.
وی افزود: ما امروز شاهد کودک فلسطین و یمنی هستیم که روی تله‌هایی از ویرانی، قرآن می‌خواند و شعار پیروزی سر می‌دهد، مانند هدی حجازی که سه دختر و مادرش را در بمباران از دست داد، اما خم به ابرو نیاورد. امروز در غزه زنانی را می‌بینیم که بر پاره جسم فرزندانشان ایستاده‌اند و می‌گویند فرزندان ما از حسن(ع) و حسین(ع) مهم‌تر نیستند. تاریخ با قلم خود زنانی شهیدپرور را ثبت کرده است. جهاد از ما زنان ساقط شده است، ولی ما رهبران جهاد تبیین هستیم. زبان از سلاح برنده‌تر است. زن قرآنی جهاد تبیین را بر دوش دارد و هر کجا باشد، مؤثر و خار چشم دشمن است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا